aviko-appetizers-tapas

Tapas: marea carieră a micilor gustări

Tapas reprezintă trendul din anul 2022 care va face ca oferta voastră să iasă în evidență și care vă va ajuta să sporiți profiturile.

Haideți să vedem împreună cum pot aceste gustări de tip finger food să contribuie la creșterea numărului de clienți care vă vizitează restaurantul.

Termenul "tapas" este forma de plural a cuvântului "tapa", care înseamnă "capac" în limba spaniolă. Totuși, în restaurantele sau în barurile de tapas, localuri ce câștigă popularitate pe zi ce trece, nu veți găsi un anumit preparat sau un platou de preparate sub această denumire, așa cum se întâmplă în cazul altor mâncăruri, care sunt identificabile. Acest lucru se datorează faptului că tapas nu se referă la un anumit preparat, ci mai degrabă la dimensiunea mâncării servite.

Cum au devenit tapas un trend?

Atunci când comandăm tapas ne putem aștepta să primim o selecție de preparate din meniu, dar prezentate sub forma unor porții mici, oferite pe un platou sau pe o farfurie. Opțiunea clasică de tapas include cârnați chorizo și brânză Mancheo cu pâine, tortilla de cartofi sau pipirrana (o salată făcută din roșii, ceapă, ardei gras, castraveți, la care se pot adăuga ouă fierte tare sau pește și fructe de mare). Un platou cu mezeluri poate include șuncă Serrano împreună cu tradiționala ensaladilla rusa (salată cu legume, ton și maioneză). De asemenea, poate fi oferită o varietate de frigărui - și chiar supele sunt căutate.

Gustările spaniole au devenit populare datorită aspectului lor atractiv și varietății, dar sunt mai multe lucruri de admirat la ele. După cum notează Rafael Ansón, director al Academiei Regale de Gastronomie a Spaniei, "tapas reprezintă un mod de a mânca". Într-adevăr, conceptul spaniol de a "ciuguli ceva" a devenit un obicei mult mai profund și mult mai personal, care a definit o întreagă cultură gastronomică. Regula nescrisă potrivit căreia "nu mănânci tapas singur" atrage oamenii dornici de interacțiune la o masă comună și face ca barurile de tapas să fie zgomotoase și vesele. În mod interesant și surprinzător, în Spania se consideră că subiectele sensibile nu trebuie discutate în timpul unei mese la care se servesc tapas.

Farfurii mici, plăcere enormă

Tapas erau destul de populare chiar dinainte de pandemie, în special datorită generației milenialilor. Potrivit unui studiu realizat în 2014 de către Institutul Gastronomic American, preferințele în materie de mâncare ale acestei generații înclinau deja către servirea pe farfurii mici, aceasta fiind o formă de consum care include și tapas.

După cum au subliniat autorii studiului, milenialii caută în general trei tipuri de experiență atunci când decid să mănânce la restaurant.

  1. Gusturi și arome din întreaga lume. Viața în era tehnologiei și a internetului trezește în clienți nevoia de a încerca preparate inspirate din diverse culturi, preferabil toate în același timp. Această nevoie este complet satisfăcută de tapas, a căror versatilitate permite ca o singură masă să cuprindă cu succes elemente provenite din mai multe culturi gastronomice.
  2. Relaxare cu prietenii. Energia unică a barurilor de tapas face ca acestea să fie cele mai potrivite locuri pentru întâlniri la ceas de seară și pentru conversații interesante și pline de inspirație.
  3. Mâncarea este o formă de distracție. În prezent, conținutul unei farfurii înseamnă mult mai mult decât doar "combustibil" pentru corp. Ritualul unic și fascinant al servirii de tapas reprezintă acum în sine o formă de distracție și exprimare personală.

Din Spania în toată lumea

Deși tapas au reprezentat dintotdeauna o tradiție spaniolă, nu puține sunt locurile în care se încearcă reinventarea lor. Promovat ca un restaurant spaniol contemporan, El Sur din Dubai oferă o selecție variată de tapas, care sunt împărțite în preparate contemporane și clasice. Personalul din bucătărie este compus aproape în întregime din spanioli, care se asigură că există un echilibru perfect între arta culinară contemporană și tradiție - de la tapas până la deserturi.

Alte restaurante "clasice" și-au adaptat și ele meniul în așa fel încât să cuprindă tapas, creând astfel o ofertă interesantă. Un exemplu în acest sens este elegantul dining club Yvonne's din Boston. La prima vedere localul, considerat a fi un restaurant ce servește preparate din gastronomia "New American", nu are nimic în comun cu un bar de tapas aglomerat și plin de viață. Nimic mai neadevărat! La Yvonne's se găsește o varietate generoasă de aperitive și platouri pentru mai multe persoane și pentru gusturi variate, amintind fără îndoială de un bar de tapas tradițional. Un aspect interesant este faptul că preparatele principale "tradiționale" sunt prezentate abia spre finalul meniului de la acest restaurant.

Cum ar putea tapas să crească profitul unui restaurant?

Ca gustări gândite special pentru a fi împărțite, tapas le oferă clienților ocazia de a se bucura de interacțiune la cel mai plăcut nivel. Din perspectiva unui proprietar de restaurant, aceste elemente din meniu care aparent ar putea trece neobservate pot fi o adevărată mină de aur!

În primul rând, tapas au un efect pozitiv asupra atmosferei din local: cresc pofta de mâncare și stimulează conversația, ceea ce atrage atenția mai multor potențiali clienți. Un restaurant cu tapas are, în general, mese mai lungi, cu bănci, în locul tradiționalelor mese pentru două sau patru persoane, pentru ca oricine să poată sta confortabil împreună cu prietenii. Iar mesele mai mari aranjate pentru a crea o atmosferă de diversitate încurajează clienții să comande mai mult.

În al doilea rând, atmosfera informală din barurile de tapas este un mediu revigorant, care îi încurajează pe clienți să le viziteze din nou. Multe localuri care servesc tapas încearcă să ducă experiența clienților la un alt nivel, oferind elemente de divertisment originale, cum sunt, spre exemplu, degustări de băuturi sau sesiuni de muzică live. Într-o astfel de atmosferă creată de un regal cu tapas, clienților le vine mult mai ușor să își împărtășească experiența pe rețelele de socializare.

Tapas în spiritul reducerii risipei

Putem spune că proprietarii de restaurante ies în câștig și dacă analizăm fenomenul tapas din culise, adică dacă privim acest trend din perspectiva costurilor alimentelor. În primul rând, datorită așa numitului fenomen de shrinkflație (un cuvânt inventat în limba engleză prin combinarea termenilor "shrink" - a micșora și "inflation" - inflație), care înseamnă creșterea prețurilor în ciuda reducerii cantității sau dimensiunii unui produs. Tapas se bucură de un cost al alimentelor optim, ceea ce le permite proprietarilor de restaurante să mențină sau chiar să crească prețul, în ciuda porțiilor mici ale preparatelor - aspect căruia clienții nu îi mai dau prea multă importanță datorită felului unic în care acestea sunt prezentate.

În al doilea rând, întrucât tapas nu sunt definite ca preparate care au un anumit gust sau care se servesc la o anumită temperatură există foarte mult loc de interpretare. Includerea de tapas în meniu reprezintă și o modalitate de a vă împrospăta oferta, cu un efort minim, și de a crea un meniu sezonier indiferent de anotimp.

Ceea ce este interesant este faptul că tapas funcționează foarte bine și ca o soluție pentru reducerea risipei, prin faptul că permit servirea acelorași elemente din meniu, dar în cantități mai mici, aranjate pe platouri sau farfurii - iată, deci, într-un stil nou de prezentare. Mai mult decât atât, întrucât în mod tradițional tapas sunt preparate din ingrediente conservate, ce nu au nevoie de pregătiri suplimentare, așa cum sunt murăturile sau mezelurile, restaurantul poate lua decizia de a conserva, într-un fel sau altul, ingredientele rămase nefolosite. Iată încă un element care vă poate ajuta să vă faceți restaurantul remarcat și încă un motiv de promovare pe rețelele de socializare.

 

Surse:

  • https://pos.toasttab.com/blog/on-the-line/tapas-restaurants
  • https://quescrem.es/en/tapas-a-trendy-tradition/
  • https://www.thecaterer.com/news/foodservice/tapas-on-trend
  • https://www.thetravel.com/why-are-tapas-so-popular/
  • https://www.gourmetmarketing.net/blog/tapas-trend-revolutionizing-restaurant-practices
  • https://www.foodswinesfromspain.com/spanishfoodwine/global/whats-new/features/feature-detail/spanish-tapa-culinary-icon.html
  • https://bubbles.com.pl/restauracja-tapas-warszawa/
  • https://quescrem.es/en/the-spanish-tapa-the-perfect-culinary-concept-for-your-business/
  • https://www.afr.com/life-and-luxury/arts-and-culture/what-were-getting-wrong-about-tapas-20160609-gpfm8o
  • https://haveabite.in/article/zjedz-je-wszystkie-polskie-tapasy-w-resto-pestka/
  • https://kulinaria.trojmiasto.pl/Nowe-lokale-polskie-steki-hiszpanskie-tapasy-weganskie-burgery-i-orientalna-shisha-n156205.html
  • https://www.thefreelibrary.com/FOOD+TRENDS+-+3%27s+a+trend%3A+TAPAS.-a0369741478
  • https://www.kobieta.pl/artykul/tapas-dlaczego-tak-lubimy-male-przekaski
  • https://kobieta.wp.pl/jose-carlos-garcia-o-sekretach-tapas-6005025843434113a