trends-2023

10 trenduri gastronomice de urmat în 2023. Cum poți rămâne în top și în acest an?

În 2022, clienții au fost mai atenți cu banii, dar nu au renunțat la ieșirile la restaurant. În 2023, va fi nevoie ca proprietarii de restaurante să ofere valoare reală și experiențe memorabile clienților lor, întrucât cererea și așteptările pentru o experiență sofisticată în restaurante cresc pe zi ce trece.

„Cererea pentru restaurante a persistat în pofida perioadei dificile” – notează QSR Magazine pe baza datelor de pe piața americană de fast food. Potrivit portalului, după șocul inițial al inflației, clienții se întorc în restaurantele din SUA, iar volumul vânzărilor este în creștere, deși în principal din cauza creșterii prețurilor (creștere de 7,6% pe an, datorită creșterii prețurilor cu 15,8%). Vânzările totale ale restaurantelor din SUA sunt în continuare în ușoară scădere (-2,6%).

Se pare însă că atitudinea europeană nu este atât de optimistă. Potrivit unui studiu de evaluare a impactului incertitudinii în industria ospitalității, realizat de NPD, în perioada aprilie-mai 2022, aproape opt din zece consumatori europeni au declarat că au observat creșteri de prețuri în restaurant, iar cinci din zece au spus că „prețurile au crescut prea mult pentru mine", ceea ce indică faptul că prețurile în creștere vor avea un impact negativ asupra tendințelor de consum. O treime dintre consumatori au declarat că ar fi dispuși să își schimbe obiceiurile, adică să mănânce mai puțin în restaurante și să gătească acasă. Iar aproximativ una din două persoane intervievate consideră că bugetul mai restrâns și prețurile în creștere va determina introducerea unor soluții de economisire în viața de zi cu zi.

Având în vedere cele de mai sus, se poate presupune că 2023 va fi un an de optimizare meticuloasă a proceselor, dar cu introducerea unor inovații care să ofere clienților un sentiment special de relaxare și de investiție în reîncărcarea psihică. Așadar, ce tendințe merită urmate pentru a avea succes pe piața gastronomică în următoarele douăsprezece luni? Află ce am descoperit analizând tendințele internaționale!

Perspective gastro 2023: sustenabilitate și inovație în bucătărie

Fair play

Pentru a rămâne competitivi în 2023, trebuie să fim atenți la tendința în continuă schimbare a sustenabilității. Clienții preferă din ce în ce mai mult restaurantele care folosesc ingrediente de proveniență locală, mai ales dacă acestea provin de la o fermă sustenabilă certificată (chiar și cu certificare Fair Trade).

Mâncare de confort în stil nou

Merită să extinzi gama de alternative cu așa-numitele mâncăruri de confort, inclusiv o varietate de specialități de mâncare stradală (street food). Pagina „Eat This” a Asociației Americane a Restaurantelor, de exemplu, prezice că 2023 va fi anul sandvișului cu pui: vine „Sandvișul de pui 3.0”, cu gusturi, arome și ingrediente și mai bogate decât până acum. O creștere similară în popularitate este așteptată și pentru wrap-uri, care devin un favorit din categoria fast food-ului sănătos. Tapas sunt, de asemenea, un mare succes, motiv pentru care ar trebui să facă parte și din meniul de takeaway.

Feluri de mâncare vegetariene

Cei care au redus la minimum sau chiar au renunțat complet la carne vor aprecia opțiunile vegane și vegetariene pentru a înlocui ingredientele de origine animală sau fructele de mare. „Puiul” vegan, șnițelul de conopidă sau soia și burgerul cu broccoli sunt de neratat, deoarece opțiunea vegetariană este azi un must-have în orice restaurant. Ar fi o mare greșeală să omiți din meniu aceste alternative!

Ofertă unică

Clienții așteaptă noi arome în noul an, așa că te poți inspira de la portalul Tasting Table pentru câteva lucruri cu care să-i răsfeți pe cei care îți calcă pragul:

  • produse artizanale și de nișă, cum ar fi untul aromatizat, sarea artizanală, cărnurile tradiționale sau brânzeturile din lapte de capră;
  • curiozități din întreaga lume, mâncăruri cu mirodenii orientale. Ai auzit vreodată de koji (pastă fermentată de orez, orz sau soia), gochujang (pastă dulce pe bază de ardei iute) sau ssamjang (o bază pentru mâncăruri similară cu gochujang, dar cu ceapă și usturoi)? Servirea de feluri de mâncare „fancy” nu este doar o tendință la modă, ci și un mod de educare a clienților.

Tendințe în managementul restaurantelor în anul 2023: optimizare fără compromiterea calității

Restaurantele virtuale rămân încinse

Experții atrag atenția că va fi dificil să te menții pe piață în 2023 fără o strategie de prioritizare a tehnologiilor digitale. Potrivit QSR Magazine, restaurantele virtuale, pe care clienții le vizitează exclusiv online, vor deveni din ce în ce mai populare. Comparativ cu restaurantele clasice, care funcționează cu costuri ridicate – chirie, amenajare interioară, bucătărie și personal de servire –, restaurantul virtual oferă o excelentă oportunitate de a funcționa eficient din punct de vedere al costurilor, de a oferi preparate de calitate și de a crea noi valori.

Optimizare

Pe lângă gestionarea eficientă și prețul atractiv, tendința de sustenabilitate menționată mai sus este importantă și pentru menținerea unei calități ridicate. 

În acest scop, managerii de restaurante trebuie să implementeze noi soluții fără deșeuri. O modalitate de a face acest lucru este raționalizarea meniului, care este o abordare utilă deoarece ne ajută să ne concentrăm la îmbunătățirea calității preparatelor și la reducerea risipei alimentare.

Tehnologii noi

Roboți

Doar doi angajați pot susține un întreg restaurant? Da, e posibil! Chiar așa funcționează restaurantul fast-food Spyce din Boston, care folosește o bucătărie complet automatizată. O echipă redusă ca număr pregătește ingredientele într-o locație externă, iar roboții termină de gătit în bucătăria restaurantului. În local lucrează doar două persoane, care se ocupă de pregătirea mâncării, deoarece clienții își comandă mesele cu ajutorul ecranelor digitale. Viitorul deja a început!

Autoservire

Chiar dacă un robot care gătește pare un pic exagerat, angajarea unui singur chelner sună mai bine, nu-i așa? Din ce în ce mai multe restaurante introduc soluții automatizate atât în zona de luat masa, cât și în bucătărie, nu doar cu opțiuni digitale de comandare a preparatelor culinare, ci și cu tăvi de autoservire.

Avantajele aplicațiilor mobile 

Rezervări, comandarea mâncării la cele mai bune prețuri, angajarea rapidă a personalului calificat, promovarea și evaluarea restaurantelor... Cu ajutorul smartphone-ului și al codului QR sau al comenzilor prin platforme digitale, restaurantele pot reduce costurile cu personalul și pot minimiza erorile de comandă. Bineînțeles, o rețea WiFi de bună calitate în interiorul restaurantului și pe terasă reprezintă o cerință esențială.

Tendințe de marketing – 2023: experiențe culinare și un accent puternic pe digitalizare

Evenimente, emoții, trăiri în jurul mesei

În 2023, în umbra inflației, va fi esențial să se ofere o experiență reală la vizitele la restaurant. La restaurantul Mil din Cuzco, Peru, clienții se pot întâlni cu membri ai comunității locale înainte de masă. Punctul culminant al programului este un meniu cu opt feluri de mâncare, cu ingrediente de la diferite altitudini și din ecosisteme diferite din Anzi.

Restaurantul Gaggan Anand din Bangkok are un meniu format numai din emoji, mâncarea fiind servită într-o formă neobișnuită, de puzzle. Una dintre cele mai populare inovații este meniul „Lick It Up”, pentru care clienții trebuie să ridice farfuriile la gură și să savureze preparatele lingându-le direct de pe vasele de servire.

Alchemist, restaurantul din Copenhaga al renumitului bucătar Rasmus Munk, este un succes absolut. Clienții intră pe ușile masive, sculptate în bronz, trec printr-o sală acoperită de graffiti și o pivniță de vinuri adâncă, după care ajung în sala de mese cu cupolă, luminată de acvarii de meduze. Aici sunt întâmpinați de un spectacol și de 50 de feluri de mâncare inspirate din gastronomiile din întreaga lume.

Un nou grup de consumatori: gamerii

QSR Magazine scoate în evidență un nou grup care merită targetat: gamerii. Restaurantele de toate felurile se pot promova pe interfețele jocurilor, pot oferi premii și pot atrage jucătorii cu ofertele restaurantului. Campaniile de pe platformele de gaming pot stimula traficul online al restaurantului și pot crește eficiența programului de fidelizare.

2023 va fi anul soluțiilor inteligente

Perioada 2020-2022 va intra în istoria gastronomiei prin cele mai mari transformări care au avut loc vreodată. În doar câteva luni, întreaga industrie a implementat soluții care, altfel, ar fi luat ani de zile. În ciuda amenințărilor actuale, cum ar fi inflația și prețurile în creștere ale materiilor prime, precum și scăderea cererii din cauza deteriorării situaţiei financiare a clienților, sperăm că HoReCa are încă o șansă de a obține un profit decent.

Succesul are însă câteva condiții. Fără calcule meticuloase, rezultatul nu se va arăta. În același timp, economisirea cu orice preț nu trebuie să fie făcută în detrimentul calității și standardelor. În plus, deoarece numărul de clienți este în continuă scădere, merită să luptăm pentru ei prin toate canalele posibile.

Decalog pentru un restaurant inteligent în 2023

  1. Include specialități extreme în meniu!
  2. Promovează o alimentație sănătoasă și oferă opțiuni vegetariene!
  3. Fă-ți meniul eficient din punct de vedere al costurilor – uneori mai puțin înseamnă mai mult!
  4. Asigură ambalaje mai sustenabile pentru comenzile de livrare!
  5. Implementează funcționarea fără reziduuri!
  6. Investește în aparate de bucătărie inteligente!
  7. Pune mai mult accent pe emoții și pe experiențele consumatorilor, pe evenimente și pe prezentarea specială preparatelor!
  8. Construiește-ți bine brandul online și nu ezita să încerci cele mai trendy platforme media!
  9. Folosește aplicații care fac viața mai ușoară atât pentru restaurant, cât și pentru clienții tăi!
  10.  Experimentează, caută, crește, observă și învață de la alte restaurante care funcționează bine!

 

Surse:

https://www.ncr.com/blogs/restaurants/food-tech-trends-2023 
https://www.npd.com/news/blog/2022/the-situation-for-the-foodservice-industry-in-europe-no-more-restrictions-but-issues-remain/ 
https://www.eatthis.com/hottest-restaurant-trends-2023/ 
https://www.qsrmagazine.com/content/22-fast-food-trends-watch-2023 
https://www.tastingtable.com/1127455/food-and-beverage-trends-to-look-for/
https://pos.toasttab.com/blog/on-the-line/robots-in-restaurants