blog-gastronomia-ideala-pentru-festivaluri

Sfaturi gastro rezistente la criză 4: Gastronomia ideală pentru festivaluri

Este ușor să faci un profit considerabil la un festival de vară – iată care sunt tendințele pe care merită să le urmezi pentru a reuși!

Festivalurile de muzică nu se mai rezumă doar la concerte: pe lângă multitudinea de activități distractive care le însoțesc, opțiunile culinare pot deveni, de asemenea, o atracție majoră în cadrul evenimentelor. Este de necontestat faptul că industria festivalurilor este în plină expansiune, iar serviciile gastronomice oferite la fața locului pot profita de această popularitate. Este ușor să faci un profit considerabil la un festival de vară – iată care sunt tendințele pe care merită să le urmezi pentru a reuși!  

Nic Adler, curatorul gastronomic și de băuturi de la Coachella, cel mai de succes festival din punct de vedere financiar din America este de părere că „dacă organizezi un festival și nu ai un program culinar, probabil că nu faci lucrurile cum trebuie.” Festivalul din Indio, California, se mândrește acum cu peste 100 de vânzători care oferă o mare varietate de preparate culinare. W’s Wake Up Call Music Festival este organizat în mai multe locuri din întreaga lume, iar W Hotels vine cu o ofertă specială în fiecare oraș în care se desfășoară festivalul, îmbrățișând în același timp ofertele unor bucătari și restaurante de renume. Richard Bias, directorul culinar de la W Bali, a declarat: „Trebuie să oferim tuturor posibilitatea de a alege. Nu toată lumea vrea doar un burger, așa că ne-am gândit cu mare atenție la ceea ce oferim și am încercat să echilibrăm meniurile noastre”. De la hot-dog-ii cu bulgog și kimchi serviți la tarabe de tip pop-up, până la mâncărurile pan-asiatice din restaurantul de pe plajă, la Wake Up Call Music Festival toți gurmanzii vor găsi ceva pe placul lor în meniurile generoase și variate.  

Gusturile și atitudinile oamenilor se schimbă: participanții la festivaluri cer mai multe opțiuni, dar și garanții privind sursele de hrană și ingredientele, care trebuie să fie în concordanță cu tendințele moderne din industria alimentară. Organizatorii festivalului sunt conștienți de gusturile în schimbare ale vizitatorilor și își aleg furnizorii și participanții și pe baza acestor criterii. În timpul procesului de selecție și de aprobare a vânzătorilor, organizatorii vor să vadă dovezi privind sursele și producția de alimente, care trebuie să fie în conformitate cu politica lor generală de sustenabilitate. 

Pe măsură ce devenim din ce în ce mai conștienți de problemele climatice, mulți aleg să opteze pentru ingredientele locale, de sezon și sursele alimentare sustenabile din punct de vedere ecologic. Alimentele ecologice reduc la minimum emisiile de gaze cu efect de seră și utilizează resursele în cel mai sustenabil mod posibil. Opțiunile mai sănătoase au devenit, de asemenea, indispensabile. În prezent, sunt disponibile tot mai multe alimente fără gluten, care folosesc ingrediente alternative, cum ar fi făina de banane, de semințe sau cea de conopidă. Furnizorii de mâncare de la festivaluri ar trebui să fie conștienți și de cerințele privind declararea alergenilor și să ofere, pe cât posibil, alimente organice mai sănătoase. 

Persoanele mai tinere de 30 de ani sunt de două ori mai predispuse să aleagă un stil de viață vegetarian sau chiar vegan, în comparație cu oamenii mai în vârstă (peste 60 de ani). Această tendință se reflectă și la festivaluri, unde publicul este de obicei tânăr. Prin urmare, oferta de mâncare de la aceste evenimente se orientează către produsele pe bază de plante. Olanda este lider în promovarea alimentelor vegetariene și vegane. Festivalul DGTL (Amsterdam, 45.000 de vizitatori) a devenit complet vegetarian încă din 2016, iar festivalul Techno Awakenings (Hilvarenbeek, peste 100.000 de vizitatori) i-a urmat exemplul în 2022, promovând un meniu 100% fără carne. Festivalul Glastonbury din Marea Britanie (peste 200.000 de vizitatori) nu este în întregime vegetarian, dar organizatorii doresc să încurajeze participanții să aleagă mâncăruri pe bază de plante: 75% dintre standurile de mâncare oferă mâncăruri vegetariene pentru doar 5 dolari. Burgerii și hot dog-ii cu ingrediente vegetariene sunt opțiuni evidente într-un mediu de festival. Branduri precum Beyond Meat și Impossible Foods oferă opțiuni care au un gust foarte apropiat de cel al cărnii reale. Noile gustări proaspete de la Aviko pe bază de plante, chicken popscheezz onion rings și chili cheezz nuggets, sunt perfecte pentru clienții care caută opțiuni fără carne (le vom prezenta într-un articol separat în curând).  

Folosirea la maximum a celor mai recente tehnologii este, de asemenea, esențială. Mulți vânzători preferă să își folosească propriile bucătării mobile în locațiile de festival, deoarece acestea oferă un mediu ideal pentru personalul lor, care respectă normele de sănătate și siguranță necesare. Majoritatea vânzătorilor se bazează în ziua de azi pe rețelele de socializare pentru a interacționa cu festivalierii, iar mulți dintre ei au implementat chiar și sistemul de plasare a comenzilor fără contact, cu meniuri și plăți online, ceea ce reduce și timpul de așteptare la coadă. În plus, există chiar și platforme software de gestionare a restaurantelor care sunt optimizate pentru festivaluri. LOC7000, organizația din spatele festivalului olandez Lowlandsa fost forțată – în parte din cauza lipsei de forță de muncă – să dezvolte sisteme inovatoare care să preia prin robotizare munca oamenilor. Compania a prezentat în 2021 invenția „Raptap”, un robinet de bere super-rapid care umple 24 de pahare de bere în doar câteva secunde, fiind mai rapid decât un barman obișnuit și mai ieftin pe termen lung. 

Cantitatea uriașă de pahare de plastic de unică folosință care rămân la fața locului este ca un ghimpe în coastă pentru mulți organizatori și vizitatori de festivaluri. Dar există o soluție: implementarea unui sistem circular, cu pahare reutilizabile. Acest sistem este introdus în tot mai multe locații și la tot mai multe festivaluri din întreaga lume. În prezent, festivalul Sziget din Ungaria (360.000 de vizitatori), unul dintre cele mai mari din regiune, aplică un sistem similar. Organizatorii au cerut tuturor partenerilor de catering să vină cu ambalaje de hârtie sau reciclabile și au interzis utilizarea tăvilor, pungilor și tacâmurilor din plastic, precum și a paharelor de unică folosință.  

În cele din urmă, iată și câteva tendințe și preparate cu care poți merge la sigur cu festivalierii! Clienții care preferă alegerile alimentare responsabile, fiind preocupați de sănătate, încep să descopere din ce în ce mai mult beneficiile cerealelor ancestrale, cum ar fi quinoa, amarantul și farro, care funcționează excelent și în salatele de vară, în terciuri și în diverse tocănițe sau sosuri.

Bucătăria venezueleană, din Orientul Mijlociu și Malaezia sunt alte tendințe reprezentative pentru piața actuală. Poké bowl-urile sunt un succes de ani de zile: bolurile hawaiiene colorate și delicioase oferă o sursă răcoritoare și instantanee de vitamine pentru participanții de la festivaluri. 

Dar nu poți da greș nici cu un churros de vară, servit cu înghețată și fructe – un desert deosebit, pe care îl poți prepara în cel mai scurt timp. 

Gama Super Crunch Premium este un adevărat jolly joker și la festivaluri, căci, datorită învelișului fără gluten, acești cartofi rămân calzi și crocanți timp de 20 de minute după preparare. Cartofii prăjiți sunt în continuare o gustare de neratat la festivaluri – cu un concurent atât de puternic, vei avea garantat succes!