lasati-va-meniul-sa-vorbeasca-de-la-sine

Lăsați-vă meniul să vorbească de la sine! Ce face ca un meniu de restaurant să fie cu adevărat special?

Multe restaurante folosesc meniul doar pentru a enumera felurile de mâncare oferite. Un meniu atractiv și detaliat este însă cel mai important element pentru marketing-ul unui restaurant.

Oare cât de atent este planificat meniul restaurantului vostru? Căci nu este deloc totuna dacă meniul este folosit doar ca o listă de prețuri – sau ca un instrument de marketing bine gândit. Dacă meniul impresionează oaspeții, aceștia vor alege mai ușor dintre oferte.

Aaron Allen, unul dintre cei mai respectați experți din industria hotelieră, subliniază că fiecare detaliu contează, de la culoare până la felul în care sunt amplasate prețurile. Un meniu conceput în mod conștient este cea mai bună reclamă pentru un restaurant, ajutând la vânzarea celor mai profitabile feluri de mâncare.

În acest articol vă prezentăm idei preluate de la bloggeri de gastronomie de top, cum ar fi Aaron Allen și Chante Venter, care vă vor ajuta cu siguranță să creați meniul perfect. Iată câteva soluții pentru a vă actualiza meniul:

Calitatea este (și) palpabilă

Puteți să vă comunicați imaginea de brand nu doar prin intermediul site-ului sau al canalelor de socializare, ci și prin materialele folosite pentru crearea meniului. Meniul acoperit cu folie de plastic este rezistent, dar nu și cea mai elegantă alternativă. Restaurantele mai pretențioase folosesc piele și alte ingrediente de calitate pentru a conferi eleganță, inclusiv prin meniurile lor.  

Meniul în formă de carte este de domeniul trecutului, în prezent fiind la modă soluții mai creative. Spre exemplu, meniul de tip card este ideal și pentru prezentarea vinurilor și a cocktailurilor, iar în restaurantele mai luxoase, o scurtă descriere și comunicarea unei atmosfere selecte îi ajută pe oaspeți să facă alegerea. Cu cât este mai bine descrisă povestea anului de recoltă, cu atât este mai probabil ca oaspeții să aleagă vinurile din anul respectiv.

Nu vă temeți să folosiți culori!

După cum se știe, culorile ne influențează stările sufletești, pot crea impresii și stări de spirit – și chiar pot încuraja anumite comportamente la oaspeții restaurantului. Dacă vă doriți comenzi mai mari, folosiți în mod conștient puterea culorilor!

Roșul crește foamea și îndeamnă la acțiune, în timp ce portocaliul sporește pofta de mâncare. Dacă doriți să le sugerați oaspeților că mâncarea este proaspătă, trebuie să folosiți cât mai mult verde. Dacă îl combinați cu maro, culoarea naturii, vă puteți poziționa eficient restaurantul ca fiind bio și vegetarian. Galbenul este culoarea bucuriei și funcționează bine pentru a atrage atenția, fiind adesea folosită pentru tapas. Cel mai bine este să evitați albastrul, care suprimă pofta de mâncare și îi poate descuraja pe clienți.

Fonturile aproape că vorbesc

Fontul este, de asemenea, un element foarte important atunci când se descriu felurile de mâncare. Merită să schimbați fonturile decorative cu unul care să fie plăcut la vedere și ușor de citit pentru că, în cazuri extreme, un meniu ilizibil poate speria și dezorienta clienții.

Lista de băuturi este cu totul altceva. În cazul listei de vinuri, de exemplu, se întâmplă contrariul: un experiment realizat de oameni de știință elvețieni a arătat că oaspeților le plac mai mult vinurile descrise cu fonturi mai speciale. Participanții au fost rugați să prezică gustul vinului în funcție de fontul folosit în descriere, iar rezultatele au arătat că fonturile rotunjite sugerează un vin dulce, iar cele cu linii mai ascuțite au fost asociate cu vinurile seci. De asemenea, s-a constatat că aceste fonturile mai puțin fluide, folosite pentru a descrie mâncarea, indică un gust acru, amar sau sărat în percepția clienților.

Triunghiul de aur

Nu doar numele sau descrierea felurilor de mâncare contează, ci și ordinea în care sunt prezentate. Merită să conștientizați modul în care oaspeții restaurantelor citesc meniul. Mai întâi se uită la mijloc, apoi în colțul din dreapta sus, apoi în colțul din stânga sus. Această zonă este cunoscută sub numele de „triunghiul de aur”, motiv pentru care este locul în care se plasează felurile de mâncare cu cele mai mari marje de profit.

Conform experienței lui Aaron Allen, unele restaurante încearcă să influențeze alegerile clienților prin prezentarea felurilor de mâncare mai scumpe în partea de sus a meniului. Prin comparație, celelalte feluri de mâncare vor părea relativ ieftine. Cel mai bine este să plasați în capul listei felurile de mâncare cu cele mai mari marje de profit, deoarece clienții aleg de obicei primele două oferte din fiecare secțiune a meniului. Uneori, însă, oamenii selectează de la sfârșitul meniului. Acesta este motivul pentru care, de obicei, ultimul fel de mâncare din meniu este al treilea cel mai profitabil pentru restaurante.

Distrageți atenția de la plată

Prețurile sunt întotdeauna examinate cu atenție de către clienți. La fel ca toți comercianții, și proprietarii de restaurante încearcă să folosească acest lucru în avantajul lor. De exemplu, dacă calculează că masa costă 49,99 de lei în loc de 50, clienții pot avea impresia că este o ofertă avantajoasă. Localurile mai selecte preferă însă să folosească prețuri rotunde pentru a-și păstra imaginea.

O mare majoritate a patronilor de restaurante consideră că eliminarea, pe cât posibil, a aspectelor legate de prețuri va aduce mai multe comenzi, deoarece, atunci când aleg mâncarea, clienții se concentrează pe descriere și nu pe preț. De asemenea, unii proprietari spun că transcrierea cifrelor cu litere crește nota de plată în medie cu 30%.

Folosiți fotografii de calitate

O bună strategie de marketing este să includeți în meniu fotografii ale mâncărurilor recomandate, astfel încât clienții să poată găsi cu ușurință mâncărurile delicioase pe site-ul restaurantului sau pe canalele de social media – și să saliveze deja la vederea imaginilor. În același timp, este important ca imaginile folosite să reflecte cât mai fidel realitatea. O fotografie de înaltă calitate, de înaltă rezoluție, este apetisantă, dar dacă mâncarea arată diferit în farfurie, în comparație cu poza, clientul nu va mai reveni.

Atunci când faceți poze merită să alegeți un aparat foto performant în locul telefonului, pentru un aspect mai profesional – chiar și pe rețelele de socializare. Este important să planificați locația potrivită. Masa să fie aranjată frumos, mâncarea să fie bine luminată și să faceți câteva fotografii și în lumină naturală pentru a prezenta mâncarea în diferite moduri.

Povestiți despre felurile de mâncare

O altă tehnică pentru a atrage atenția oaspeților este de a folosi povești, story-uri pentru a descrie mâncarea. Sunt mai multe șanse să comandăm un anumit fel de mâncare dacă meniul ne spune ce l-a inspirat pe bucătar și cum a fost preparat preparatul respectiv decât dacă știm puține lucruri. Cele mai multe descrieri trebuie să aibă o lungime similară pentru a se potrivi cu aspectul paginii. Totodată, unele texte pot ieși și în evidență – acestea ar trebui să fie în mod deliberat mai lungi pentru a capta atenția oaspeților și a-i încuraja să comande. Folosiți-vă și de puterea nostalgiei și efectul va fi garantat! Cine poate rezista unui desert numit „plăcinta de casă a bunicii”?

Storytelling-ul funcționează bine și atunci când vine vorba de mâncăruri cu nume necunoscute, de exemplu, în cazul bucătăriei orientale. În situații extreme, restaurantele le pot și numerota pentru ca oaspeții să nu se simtă stânjeniți atunci când pronunță nume cu sonoritate străină (o procedură similară este adesea utilizată și pentru listele de vinuri). 

Pra mult strică?

La prima vedere, cu cât sunt mai multe feluri de mâncare în meniu, cu atât mai bine. De fapt, este adevărat mai degrabă contrariul! Oferirea unui număr prea mare de opțiuni îi poate face pe clienți să se simtă mai degrabă frustrați, ceea ce le poate afecta experiența în restaurant. Mai rău, anumiți clienți pot crede că unele feluri de mâncare sunt gata preparate și că restaurantul servește mâncăruri reîncălzite. Să nu riscăm așa ceva!

Împărțiți meniul în categorii. De fapt, nu contează cum îl împărțiți, atâta timp cât meniul urmează o ordine logică – de exemplu, antreuri, supe, feluri principale, deserturi sau mâncăruri din carne de vită, carne de pasăre, mâncăruri fără carne etc. Limitați ofertele la șapte articole în fiecare categorie: va fi suficient pentru ca oaspeții să știe că au de unde alege, fără să existe loc de nehotărâre în privința comenzii pe care vor să o facă.

Stimulați imaginația clienților

Clienții sunt adesea întâmpinați cu fraze exagerate, cum ar fi „cel mai bun hamburger din oraș”. Așa că, atunci când văd un alt superlativ, pur și simplu îl ignoră. În schimb, „carne suculentă”, „legume proaspete de la furnizori locali” sau „chiflele crocante ale casei” sună deja foarte diferit. 

Cercetătorii de la Universitatea Stanford din California au demonstrat că, atunci când mâncarea este descrisă precis și plastic, are cu 23% mai multe șanse să fie aleasă. Formulări precum „legume dulci și crocante” sau „ardei extra iute” stimulează imaginația și papilele gustative ale oaspeților. În mod interesant, menționarea orașului în care au fost cultivate legumele sau de unde provine carnea nu numai că stimulează imaginația oaspeților, ci sugerează și calitatea înaltă a produsului.

Folosiți trucurile ca pe condimente

Aspectul și conținutul meniului vor poziționa restaurantul de la prima vedere, ilustrând clar clientului stilul restaurantului și caracterul felurilor de mâncare. Și îl va încuraja fie să rămână, fie să fugă spre ușă. Este important și ca meniul să fie bilingv, deoarece cel puțin 15% dintre clienții sunt străini. O altă așteptare este ca ambele versiuni să fie bine editate și ușor de înțeles, deoarece greșelile pot lăsa un gust amar, indiferent de limbă și de recenziile bune de pe site.

Nu în ultimul rând, țineți cont și de faptul că trucurile menționate mai sus sunt ca și condimentele: trebuie folosite cu pricepere și moderație. O mâncare fără condimente este lipsită de gust – dar dacă este prea condimentată, va da o impresie proastă. Cel mai important este să găsiți o cale de mijloc.

Oare meniul vostru este „asezonat” corespunzător?