Sustenabilitatea și trasabilitatea produselor: de la practică obligatorie la avantaj comercial atractiv

  • Elelmiszerek Nyomon

Sustenabilitatea și trasabilitatea produselor: de la practică obligatorie la avantaj comercial atractiv

Afișat la 27/07/2022

Trasabilitatea produselor permite firmelor să stabilească legături cu consumatorii, să ofere un produs de mai bună calitate și să răspundă mai bine cerințelor de transparență și sustenabilitate. Consumatorii din ziua de azi doresc să știe mai multe despre produsele pe care le folosesc, de aceea ar trebui să se pună mai mult accent pe sustenabilitate și trasabilitate - nu numai din motive juridice, ci și din considerente ce țin de comunicare și de branding.

Ce este trasabilitatea produselor?

Trasabilitatea se referă la urmărirea întregului ciclu de viață al produselor, de la aprovizionare și materii prime, prin producție și distribuție, până la consumatori și dincolo de aceștia. Trasabilitatea nu se referă doar la localizare, ci și la informațiile despre producător, testele la care a fost supus produsul și modul în care a fost utilizat.

În prezent, tehnologia oferă un ajutor major pentru trasabilitate. La nivelul producției, codurile de bare, codurile QR și alte soluții similare sunt cele mai comune forme de implementare. Acestea pot fi utilizate în fiecare etapă a procesului de fabricație și includ adesea date, mărci temporale și date de localizare, fiind sprijinite și de diferite software-uri. 

Înainte de comercializare: trasabilitatea în aval

Conceptul de trasabilitate este adesea utilizat pentru a se referi la trasabilitatea în aval, adică la procesul liniar de la producție la vânzare cu amănuntul. Acest tip de trasabilitate este adesea abordat din punctul de vedere al producătorului sau al companiei. Procesul este important și pentru conformitate sau pentru a atenua daunele în cazul unei retrageri de produse, dar producătorii pot beneficia de pe urma acestuia în mai multe domenii.

  • Securitate: retragerea produselor defecte și potențial periculoase reprezintă cea mai evidentă problemă de siguranță. Trasabilitatea ajută la detectarea acestor erori încă înainte ca acestea să ajungă pe piață, fiind totodată utilă și pentru identificarea cauzelor. 

  • Sustenabilitate: farm-to-fork - "de la fermă la consumator" - reprezintă un concept popular pentru sustenabilitatea alimentară, fiind strâns legat și de trasabilitate. Trasabilitatea poate ajuta la identificarea domeniilor în care sustenabilitatea poate fi îmbunătățită în procesul de producție, cum ar fi aprovizionarea etică sau locală cu materii prime. Toate aceste aspecte servesc și la creșterea calității. 

  • Eficiență: procesul de producție al marilor întreprinderi cuprinde numeroși factori mobili, iar trasabilitatea poate contribui la raționalizarea operațiunilor și la eficientizarea lanțului de aprovizionare. Acest aspect este deosebit de important pentru producția pe scară largă. Neconformitatea unui produs poate fi rezultatul unei erori umane, dar poate proveni și dintr-o defecțiune mecanică sau de sistem. Trasabilitatea îi ajută pe producători să găsească sursa erorilor și să își ajusteze sistemele pentru a fi cât mai eficiente posibil.

  • Obținerea de informații: datele de monitorizare pot spune multe despre practicile de afaceri, inclusiv despre creșterea companiei, indicatorii de producție, marjele de profit și amprenta corporativă. Prin colectarea acestor informații se poate obține o imagine completă a operațiunilor, iar managerii pot lua decizii de afaceri informate.

  • Impactul asupra consumatorilor: indiferent de produs, consumatorii doresc ca acesta să fie sigur, durabil și fiabil. Și mai important este însă faptul că din ce în ce mai mulți oameni cer achiziții sustenabile, transparență corporativă și practici comerciale etice. Trasabilitatea le permite clienților să acceseze aceste informații și să aibă o relație mai apropiată cu produsul.

După comercializare: trasabilitatea în amonte

Trasabilitatea nu este importantă doar pentru producție și lanțul de aprovizionare. Să luăm ca exemplu retragerea salatei romane în SUA, situație înregistrată în anul 2018. În salată s-a găsit bacteria E. coli, care a trebuit să fie urmărită până la sursă. Or, acest lucru a fost aproape imposibil din cauza rețelei complicate de producători, furnizori și distribuitori. Prin urmare, consumatorii au fost sfătuiți să evite orice fel de salată romană până când se va putea afla care dintre produse sunt contaminate. Cu o trasabilitate mai eficientă, sursa ar fi putut fi identificată mai rapid, iar risipa și panica ar fi putut fi evitate. 

Acest tip de trasabilitate se numește monitorizare în amonte, din punctul de vedere al consumatorului, și este important pentru toate părțile interesate din mai multe motive.

  • Securitate: în cazul produselor defecte, măsurile prealabile corespunzătoare vor accelera procesul de identificare și vor contribui la reducerea la minimum a impactului negativ asupra consumatorilor.

  • Sustenabilitate: clienții care acordă prioritate sustenabilității și transparenței vor avea acces mai ușor la aceste informații dacă există măsuri de trasabilitate adecvate. 

  • Experiența consumatorului: anumite platforme digitale permit consumatorilor să interacționeze cu producătorii. Codul QR de pe produs devine astfel poarta de acces către o experiență care îi poartă pe consumatori în culisele companiei și ale produsului, autentificând achizițiile etice și durabile de materii prime și făcând mai intimă relația cu produsul.

  • Satisfacția consumatorilor: un lanț de trasabilitate transparent contribuie la asigurarea unui produs de calitate superioară, îmbunătățind experiența generală a consumatorului, ceea ce duce la o mai mare satisfacție și încredere în produs, sporind loialitatea clienților. 

În industria ospitalității, mai presus de toate, comunicarea este elementul care poate atrage atenția clienților cărora le pasă de sustenabilitate și de practicile etice de afaceri. Puteți sublinia originea ingredientelor și transparența procesului de aprovizionare atât în meniul restaurantului, cât și în mesajele pe care le transmiteți pe rețelele de socializare. Toate acestea vă ajută să vă construiți brandul, prezentându-vă ca o afacere modernă și responsabilă, creând în același timp plus valoare reală.