Cum să creați o ofertă atractivă de preparate fără gluten?

  • potato-pancakes

Cum să creați o ofertă atractivă de preparate fără gluten?

Afișat la 12/05/2022

Nevoile sau preferințele alimentare ale clienților sunt variate – dietă vegetariană, fără lactoză, fără nuci și fără gluten. Pentru a atrage cât mai mulți clienți, orice restaurant trebuie să găsească modalități de a-și adapta meniul la așteptările celor care îi calcă pragul. Cum poate oferta dumneavoastră să ajungă la publicul corect și să îi atragă pe cei interesați?

Acest articol abordează următoarele subiecte:

- De ce merită să adăugați în meniul restaurantului și opțiuni care nu conțin anumite ingrediente?

- Ce trebuie să conțină și ce nu trebuie să conțină un preparat fără gluten?

- Ce opțiuni fără gluten le puteți oferi clienților dumneavoastră?

- Cum să promovați selecția de preparate fără gluten din meniu?

Așa numitele diete de excludere au atras atenția publicului în urmă cu câțiva ani, atunci când au și început să apară restaurante specializate în preparate vegane, fără gluten și chiar făcute din ingrediente crude (raw food). Odată cu trecerea timpului, din ce în ce mai mulți responsabili de restaurante au înțeles că nu este vorba de niște capricii, ci de un stil de viață. Cunoașteți dacă potențialii voștri clienți au adoptat o anumită dietă? A înțelege acest aspect este un factor esențial pe care trebuie să îl "bifați" înainte de a include aceste opțiuni în oferta restaurantului dumneavoastră.

Preparate fără gluten: merită efortul?

Potrivit Deals On Health, 1% din populația globului suferă de boala celiacă (o alergie acută la gluten) și până la 13% dintre oameni nu tolerează glutenul. Expunerea la gluten - chiar și în cantitate infimă - poate avea consecințe grave asupra sănătății persoanelor care suferă de boala celiacă. De asemenea, mulți consumatori evită și produsele pe bază de grâu, din cauza aditivilor nocivi din făină care se folosesc în industria alimentară.

Acesta este motivul pentru care pe ambalajele multor produse alimentare există un avertisment cu privire la urmele de alergeni pe care le poate conține respectivul produs - spre exemplu nuci, fructe de mare sau făină din grâu. Prin urmare, în loc să ignorați nevoile a aproximativ zece la sută dintre potențialii clienți (!) și să creați o ofertă în conformitate doar cu preferințele dumneavoastră personale, de ce să nu adaptați această ofertă la cererea pieței? Puteți începe cu adăugarea câtorva opțiuni fără gluten în meniul restaurantului pe care îl conduceți.

Ce înseamnă un preparat fără gluten?

Pentru a pregăti un fel de mâncare 100% fără gluten și sigur pentru persoanele cu alergii, restaurantul ar trebui să organizeze o linie de producție separată (care să includă atât bucătărie cât și spațiu de depozitare), pentru a evita contaminarea preparatelor cu orice element care ar putea conține gluten (spre exemplu ambalaje cu făină). Restaurantele care oferă doar preparate fără gluten nu au această problemă, însă localurile "obișnuite" care decid să încerce să pregătească mâncăruri fără gluten ar trebui să își avertizeze clienții că există posibilitatea ca preparatul lor să conțină urme ale acestui alergen.

Pentru persoanele care limitează sau evită consumul de gluten, dar care nu suferă o alergie severă la acest ingredient, este foarte probabil ca un preparat ce nu conține elemente cu gluten să fie satisfăcător și sigur. Prin urmare, un fel de mâncare fără gluten poate fi pregătit atât în condiții sterile, cât și fără a folosi ingrediente cu gluten. Totuși, în cea de-a doua situație, restaurantul ar trebui să își avertizeze clienții că produsul nu este 100% fără gluten și că nu este sigur pentru persoanele cu boala celiacă.

Ce preparate fără gluten le-ați putea sugera clienților?

O salată grecească servită alături de rondele de orez sau o supă cremă nu vor transforma meniul în unul potrivit pentru persoanele cu diverse alergii. Clienții care au căutat deja fără succes un restaurant în care să mănânce fără riscuri probabil ar fi lipsiți de experiența unei cine "normale", bucurându-se totodată de o ofertă la fel de atractivă ca meniul obișnuit. Un proprietar de restaurant ar avea de câștigat dacă s-ar pune în locul clienților și s-ar gândi ce ar vrea aceștia și, mai ales, ce i-ar face să revină în local.

Brutăria BEZ, care oferă produse fără gluten și funcționează în mai multe orașe din Polonia, are la bază exact acest mod de gândire. Oferta lor satisface dorințele culinare ale persoanelor care râvnesc la o pâine bună și proaspătă, care să fie sigură și pentru persoanele cu diverse alergii. Brutăria vinde nu doar pâine, ci și produse de patiserie fără gluten, ceea ce le dă clienților ocazia de a se bucura de bunătățile din gastronomia tradițională fără să facă niciun compromis în privința sănătății lor.

Conducerea lanțului hotelier Delphina, care funcționează în regiunea italiană Sardinia, a făcut presupuneri similare. În toate restaurantele ce țin de hoteluri o parte din meniu este fără gluten, ceea ce face ca oferta să fie complexă și accesibilă pentru o varietate mai mare de clienți. Lanțul se mândrește cu faptul că deține certificatul Alimentazione Fuori Casa (AiC), care confirmă înalta calitate a serviciilor oferite, precum și puritatea produselor fără gluten.

O soluție interesantă pentru clienții cu intoleranță la gluten este oferită de către lanțul polonez de restaurante Krowarzywa. Acestea servesc mâncăruri fast-food și burgeri vegani, fiecare preparat putând fi comandat în chiflă sau lipie integrală ori fără gluten, la fel de bine cum poate fi comandat într-o brioșă vegană. O selecție de elemente înlocuitoare fără alergeni - spre exemplu pâine sau paste fără gluten - reprezintă o soluție simplă, care nu afectează semnificativ nici conceptul și nici oferta. Totodată are avantajul de a permite atragerea unui număr mai mare de clienți.

Cum puteți promova opțiunile fără gluten din meniu?

Introducerea unor preparate noi în meniu va merita cu siguranță efortul dacă informațiile în acest sens ajung la persoanele potrivite. Mâncărurile fără gluten ar trebui marcate corespunzător în meniu, însă trebuie promovate și în alte locuri, unde clienții să le poată remarca. Acest demers poate fi realizat în mai multe moduri:

  • Prin adăugarea unei pictograme - un spic de grâu tăiat cu o linie (acesta este simbolul universal pentru preparatele fără gluten);
  • Prin adăugarea abrevierii "FG" sau a sintagmei "fără gluten";
  • Prin crearea unui insert special în meniu sau prin crearea unei secțiuni speciale, dedicate preparatelor fără gluten

Este nevoie și de unele activități promoționale bine gândite pentru a atrage numărul corect de clienți dornici să savureze mâncăruri fără gluten. Faceți-vă reclamă sau comunicați direct că în restaurantul dumneavoastră se servesc preparate fără gluten - și fiți consecvent. O singură postare pe Facebook nu este suficientă pentru ca un potențial client să țină minte numele localului și să îl asocieze cu o ofertă interesantă. O soluție bună ar fi înregistrarea restaurantului pe un portal ce reunește localurile sigure pentru persoanele cu alergii - două exemple în acest sens sunt Gluten-free menu și Find me gluten free. Unele website-uri ce promovează restaurante, precum Trip Advisor, permit și adăugarea unei etichete speciale, prin care localul dumneavoastră să se facă remarcat.

Dacă oferta dumneavoastră este 100% fără gluten, folosiți acest avantaj chiar în numele restaurantului, pentru a ieși în evidență și vizual - vorbim aici de firma localului sau de materialele promoționale. Așa au făcut proprietarii unei brutării din Budapesta - Free - a Gluténmentes Pékség ( în traducere numele ar fi chiar "Brutăria fără gluten"). Iată, deci, cum o denumire bine gândită scutește brutăria de nevoia de a repeta mereu (în meniu sau pe rețelele de socializare) faptul că produsele pe care le oferă sunt fără gluten.

Fără gluten nu înseamnă și fără gust

Persoanele care evită să consume gluten vor totuși să se simtă binevenite în restaurant și să se bucure de aceleași servicii ca oricare alt client. Prin urmare, atunci când concepeți o ofertă pentru adepții dietelor de excludere, asigurați-vă că preparatele sunt la fel de apetisante și valoroase din punct de vedere culinar ca și mâncărurile din secțiunea standard a meniului. Primul pas este să gândiți feluri de mâncare colorate și atractive, care să fie în ton cu caracterul restaurantului și cu celelalte preparate din meniu.

Al doilea pas este o comunicare onestă. În unele situații, orice deviere de la o dietă fără gluten poate provoca probleme grave de sănătate. Prin urmare, dacă un preparat este descris în mod fals ca fiind fără gluten acest lucru poate face mai mult rău decât bine. Înainte de a pune pe ușa restaurantului simbolul cu spicul de grâu tăiat pe care l-am menționat anterior, asigurați-vă că personalul este instruit corespunzător în privința acestui subiect. Dacă este necesar, nu ezitați să cereți părerea unui specialist în alimentație despre ingredientele pe care intenționați să le folosiți.

Nu toate restaurantele trebuie să ofere o gamă completă de alternative potrivite pentru persoanele cu alergii. Totuși, atunci când concepeți un meniu, fiți foarte atenți la așteptările clienților. Care sunt cerințele acestora? Ce le place să comande? Poate că pentru a adăuga două sau trei preparate fără gluten nu va fi nevoie de o investiție mare din partea dumneavoastră - ci doar de puțină creativitate. Țineți minte: atunci când consideră că mâncarea a fost pe gustul lor, clienții sunt mult mai atrași să revină în restaurantul care le oferă preparate potrivite stilului lor de viață.

Surse:

https://dealsonhealth.net/gluten-free-statistics/

https://www.facebook.com/BEZpiekarnia2015/?ref=page_internal

https://www.delphinahotels.co.uk/index_en.html

https://menubezglutenu.pl/zglos-swoj-lokal/

https://www.findmeglutenfree.com/

https://www.facebook.com/folgujemy/?ref=page_internal

https://www.facebook.com/stadtsalat.de/menu