Cum se pune pe picioare o afacere cu food truck

  • foodtruck-1

Cum se pune pe picioare o afacere cu food truck

Afișat la 12/05/2022

Potrivit Organizației pentru Alimentație și Agricultură a Națiunilor Unite, mai mult de 2,5 miliarde de oameni din întreaga lume cumpără mâncare de la vânzători stradali, în această categorie fiind incluse și camioanele cu mâncare – mai popular cunoscute ca food truck-uri.

Un raport al organizației Grand View Research publicat în decembrie 2021 arată că piața globală a food truck-urilor va ajunge la valoarea de 6,63 miliarde de dolari până în anul 2028, cu o rată de creștere anuală cumulativă estimată de 6,8%. Europa a dominat piața în 2020, pe măsură ce operatorii de camioane cu mâncare din regiune și-au sporit investițiile. În Decembrie 2020, restaurantul Sausalitos și-a inaugurat food truck-ul în Krefeld, Germania, pentru a vedea cum se vor vinde preparatele în această nouă formulă. Încurajată de nivelul ridicat de vânzări, firma a investit și mai mult în food truck-uri, pe care le-a amplasat și în alte orașe mari, precum Bochum, Koln și Dresda.

Când mâncarea merge după client

Pentru o afacere bazată pe activitatea unui food truck, orice loc unde există un flux pietonal suficient de mare este un bun punct de plecare. În timpul săptămânii, amplasamentul ideal pentru a beneficia de vizita unui număr cât mai mare de clienți este o intersecție intens circulată sau un spațiu aflat în apropierea birourilor de clădiri - în cazul orașelor mari. În mod interesant, ofertele generoase ale food truck-urilor au devenit o modalitate de a atrage chiriași în zonele unde există birouri de clădiri, care au fost aproape abandonate în timpul pandemiei.

La finalul zilei de lucru, precum și în timpul vacanțelor, proprietarii de restaurante mobile obișnuiesc să se mute în parcările din apropierea parcurilor, promenadelor, discotecilor sau barurilor sau în zonele în care sunt organizate diverse evenimente în aer liber. Uneori însă vremea nefavorabilă poate afecta afacerea, pentru că, bineînțeles, atunci când plouă concertele se pot anula sau mai puține persoane pot participa la respectivul eveniment. Pe de altă parte, atunci când soarele este arzător, profit mai mare fac vânzătorii de băuturi răcoritoare și înghețată, nu neapărat cei care prepară și oferă mâncare. Acest lucru înseamnă că înainte de a vă avânta într-o afacere cu food truck este bine să luați în considerare câteva aspecte pe care nu le puteți controla, dar care pot avea un impact semnificativ asupra afacerii. Dintre acestea menționăm condițiile meteo, disponibilitatea spațiului și concurența.

Sezonul în care food truck-urile funcționează optim se întinde din aprilie până în octombrie. Vânzările de preparate din aceste restaurante mobile merg cel mai bine în cadrul diverselor evenimente organizate, care pot aduce profituri frumoase, însă nu este mereu ușor să obții un loc în cadrul unui astfel de eveniment. Pe de altă parte, un venit stabil este generat în principal de stabilirea unei "baze" - respectiv un loc permanent, unde clienții știu sigur că găsesc întotdeauna food truck-ul dumneavoastră. Potrivit site-ului Profitable Venture, food truck-urile populare din marile aglomerări urbane pot avea vânzări și de 20.000 până la 50.000 de euro pe lună. În orașele mai mici, aceste restaurante mobile pot câștiga de la 5.000 până la 16.000 de dolari lunar. O soluție pentru contracararea scăderii nivelului de vânzări în perioada din afara sezonului (din noiembrie până în februarie) ar fi colaborarea cu diverse companii ce asigură servicii de livrare, precum Bolt sau Uber Eats. O astfel de mișcare ar asigura un flux constant de comenzi.

Cel mai important: găsiți o nișă!

Ceea ce diferențiază un food truck de un chioșc obișnuit de fast food este un concept distinct. În loc să prepare o gamă variată de mâncăruri din diverse colțuri ale lumii, este bine ca aceste restaurante mobile să ofere doar un anumit tip de mâncare. Trebuie să fie neapărat un burger? Nicidecum! Concurența de pe piața food truck-urilor a devenit deja atât de intensă încât găsirea unei nișe este o chestiune de viață și de moarte pentru un restaurant mobil - și când vorbim despre nișă nu ne referim doar la tipul de preparate servite, ci și la garniturile cu care acestea sunt oferite sau la felul în care mâncarea este prezentată sau ambalată.

Ca exemplu, food truck-ul parizian Le Réfectoire combină burgerii americani clasici cu produse franțuzești reprezentative precum brânzeturi tradiționale, jambon și măsline, iar sandvișurile lor, oferite fie în lipie, fie cu pâine normală, sunt preparate cu maioneză tradițională, legume proaspete, anșoa și murături.

Atunci când caută o idee care să îi ajute să se diferențieze pe piața food truck-urilor, viitorii proprietari de restaurante mobile pot încerca să găsească avantaje în rândul conceptelor nutriționale a căror popularitate este ridicată sau în creștere. Potrivit companiei de cercetare Euromonitor International, persoanele care își restricționează consumul de mâncăruri de origine animală reprezentau în 2020 mai mult de 40% din consumatorii de la nivel global. Deși motivele etice sunt în mod clar dominante în țări precum Marea Britanie și Germania, considerentele ce țin de sănătate sunt și ele la fel de importante în piețe precum Statele Unite și Australia. Dispunând de aceste informații, vă puteți gândi să alcătuiți un meniu care să includă opțiuni low-carb, vegetariene, vegane, proteice, fără lactoză sau fără gluten.

Care este bugetul potrivit pentru un food truck?

În teorie este nevoie de o investiție mică pentru demararea unei afaceri bazate pe activitatea unui food truck. Potrivit site-ului Roaminghunger.com, un vehicul la mâna a doua adaptat pentru vânzarea de mâncare în aer liber costă între 50.000 și 100.000 de dolari. Riscul de a fi nevoit să plătiți suplimentar pentru diverse reparații la motor și la echipamentul pentru bucătărie este mai mare în cazul camioanelor mai puțin calitative, care se încadrează în intervalul de cost de 50.000 de dolari. Pe de altă parte, poate costa între 75.000 și 100.000 să montați o bucătărie nouă pe șasiul unui camion folosit. Amenajarea unei bucătării noi poate fi de ajutor pentru funcționarea afacerii, însă un camion la mâna a doua poate avea probleme tehnice și mecanice care vă pot împiedica să vă desfășurați activitatea în cele mai bune condiții.

Un food truck nou, dotat cu o bucătărie nouă, poate costa între 100.000 și 175.000 de dolari. Avantajul este unul de netăgăduit: dacă achiziționați totul nou, eventualele costuri ascunse vor fi mai puține, prin urmare cheltuielile neprevăzute cu întreținerea food truck-ului vor fi mai mici.

În țările în care activitatea food truck-urilor este clasificată drept comerț itinerant, mâncarea nu poate fi pregătită de la zero în camion. Acesta este motivul pentru care activitatea food truck-urilor se bazează în general pe produse și ingrediente semi-preparate, provenite de la vânzători consacrați, așa cum este renumitul producător de preparate pe bază de cartofi Aviko. Pentru a găti mâncarea și pentru a o servi din food truck va fi probabil nevoie să apelați la serviciile unui intermediar - așa numitele commissary kitchens, locuri special amenajate în care operatorii din domeniul alimentației își pot prepara mâncarea și pot depozita atât ingredientele, cât și echipamentele necesare producției. Potrivit site-ului Mobile Cuisine.com, pentru astfel de servicii tariful este de 15-30 de dolari pe oră.

Costurile aferente întreținerii unui food truck sunt mai mici decât în cazul unui local construit. Potrivit indexului referitor la food truck-uri calculat de Camera de Comerț a SUA, un antreprenor cheltuiește, în medie, 28.276 de dolari pe permise, autorizații și alte aspecte birocratice. Mulți experți consideră că este oportun să calculăm costurile aferente funcționării unui food truck nu lunar, ci pe sezon - adică de la începutul primăverii și până spre finalul toamnei.

Formalități necesare pentru food truck

Procedura de autorizare a unui food truck să comercializeze mâncarea este fără îndoială mai facilă decât în cazul deschiderii unui restaurant, a unui bar sau a unei cafenele. Totuși, demersul nu este chiar atât de simplu. Proprietarul trebuie să își înființeze în mod legal o firmă și să obțină o autorizație de funcționare de la autoritățile sanitare - aceasta se obține în general după ce inspectorii fac personal o evaluare. Food truck-urile folosesc în general produse semi-preparate, pregătite anterior în bucătării "adevărate", care funcționează în clădiri închiriate. Mâncarea este doar finalizată în camion, chiar înainte de a fi servită. Potrivit reglementărilor europene în domeniul alimentației publice de masă, autorizații sanitare sunt necesare și pentru personalul care operează food truck-ul.

Una dintre cele mai mari provocări cu care se confruntă afacerile cu food truck-uri este parcarea. Un amplasament atractiv poate contribui în mod semnificativ la succesul unui restaurant mobil, însă parcarea pe spațiile publice este interzisă în multe orașe. În astfel de situații, este nevoie să închiriați un spațiu de parcare sau să mergeți cu camionul doar în spațiile comerciale și în piețele stabilite de către municipalitate pentru comerț în aer liber, târguri gastronomice sau pentru gastronomie mobilă.

Branding-ul, forța food truck-ului

Niciun food truck nu poate exista fără un branding bine făcut: un nume cu priză la public împreună cu un logo simpatic și un design care să se alinieze bine conceptului implementat. Asta a făcut proprietarul De Pieper Mobiel, un food truck olandez, care se găsește pe străzile din Amsterdam. Oferta acestuia nu are nevoie de nicio explicație, pentru că întregul chioșc din lemn seamănă cu un cartof uriaș. Food truck-ul vinde cartofi prăjiți tradiționali, de casă, alături de sosuri originale, precum și cârnați prăjiți, diverse tipuri de salsa și legume la grătar.

Pe de altă parte, Bowler, un food truck din Londra, este acoperit în întregime cu iarbă, care este folosită ca simbol al naturii, și care promovează astfel specialitățile organice și sustenabile care se servesc în acest restaurant mobil.

Pentru a fi siguri că mesajul lor ajunge și în online la clienți, proprietarii de food truck-uri se bazează de cele mai multe ori pe puterea rețelelor de socializare, în special Facebook și Instagram. De asemenea, este foarte important să vă asigurați că food truck-ul are recenzii bune făcute de clienți în aplicațiile pentru livrare și pe site-urile de călătorii.

Parcați și gătiți!

Un food truck este o soluție excelentă și practică pentru cei care au deja experiență în industria cateringului și intenționează să intre în afaceri cu costuri minime. Totuși, este o afacere sezonieră, care depinde în mare măsură de condițiile meteorologice. Atât timp cât costurile sunt calculate bine iar conceptul este "proaspăt" și cu priză la public șansele de a avea o afacere de succes sunt mari, pentru că piața food truck-urilor este departe de a fi saturată - este deci loc pentru idei bune și mâncăruri gustoase de la toată lumea !

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Surse:

https://mambiznes.pl/wlasny-biznes/jak-uruchomic-wlasny-foodtruck-i-ile-to-kosztuje-78010

https://abspos.pl/jak-uruchomic-wlasny-food-truck-i-ile-to-kosztuje/

https://adamgrzesik.pl/budzet-dla-foodtrucka/

http://www.blog.warkgroup.com/ile-kosztuje-zalozenie-food-trucka/

https://www.gowork.pl/poradnik/4/kariera/food-truck-jak-zaczac-przygode-czy-to-dobry-biznes/

https://eva-tec.pl/blog/8-jak-otworzy-food-trucka

https://www.expondo.pl/inspiracje/10-zlotych-zasad-przy-zakladaniu-wlasnego-foodtrucka/

https://linchpinseo.com/trends-food-truck-industry/

https://primenews.pl/business/2021/04/19/rynek-food-truckow-2021/

https://www.wiadomoscihandlowe.pl/artykul/tempo-rozwoju-gastronomii-w-polsce-nadaja-food-trucki

https://automator.pl/blog/najciekawsze-food-truck-calego-swiata/

https://www.grandviewresearch.com/press-release/global-food-trucks-market

https://www.mashed.com/189915/how-much-money-do-food-truck-owners-typically-make/

https://squareup.com/us/en/townsquare/food-truck-cost