Cum să vă promovați restaurantul: fiți inteligenți și creativi!
O experiență pozitivă într-un restaurant îi face pe clienți să dorească să revină și să recomande localul prietenilor lor. Dar numai marketingul prin viu grai nu este suficient pentru a promova cu succes o afacere. Restaurantul trebuie să lucreze în mod sistematic la informarea publicului cu privire la brand și să-și construiască o clientelă fidelă. Conform portalului MyRest, construirea unor relații pe termen lung cu oaspeții costă cu 70% mai puțin decât atragerea de noi clienți. Hai să vedem ce și cum vă poate ajuta să vă faceți publicitate eficientă!
Crearea unui public țintă: cum să începem?
„Poziționarea” este un concept introdus în domeniul marketingului de Al Ries și Jack Trout la începutul anilor 1980. Dacă vreți să definiți modul în care clienții ar trebui să vadă localul vostru (ca locul ideal pentru un prânz de afaceri, o cină romantică sau una de familie), trebuie mai întâi să creați un portret al „clientului ideal”. Iată câteva întrebări care vă vor ajuta:
- Cine sunt clienții?
- Câți ani au?
- Unde stau?
- În medie, cât de mult pot cheltui în restaurant?
- Cu ce valori se identifică?
- Ce le place cel mai mult să mănânce și cum trebuie să fie servită mâncarea ca să le placă?
- Cum le place să-și petreacă timpul liber?
- Cum folosesc internetul?
Răspundeți la întrebările de mai sus punându-vă în locul clienților cărora deja le place să vină la restaurantul vostru. Acest lucru vă va ajuta să dezvoltați o identitate vizuală coerentă pentru restaurant și să începeți să vă construiți brandul în mod corespunzător, evitând să irosiți bani pe o campanie de marketing prost planificată.
Dacă sunteți la început de drum și aveți nevoie de inspirație, aruncați o privire mai atentă la câteva dintre restaurantele voastre preferate din apropiere, mai ales la cele care oferă preparate asemănătoare cu cele pe care le serviți în propriul local. Încercați să le analizați activitățile de marketing și să aflați ce instrumente folosesc pentru a obține succesul. Desigur, ideea nu este de a copia orbește activitățile lor, ci de a vedea ce funcționează și ce nu funcționează pentru grupul țintă. Studiați piața și învățați și din experiențele altora!
Identitatea restaurantului: cum vă lăsați amprenta
Consecvența este cheia pentru crearea notorietății mărcii. Ar trebui să încercați să vă ghidați clienții într-o lume coerentă, în care toate elementele se potrivesc perfect: logo-ul, site-ul web, designul interior, uniformele personalului, meniul și stilul de design grafic. Nu este vorba doar de crearea unui interior tematic, de inspirație literară sau cinematografică, ci și de crearea unei experiențe cu adevărat speciale și memorabile, pe care o oferă mediul și gustul mâncării.
Tokyo Café din Filipine, de exemplu, servește preparate din bucătăria occidentală, dar se inspiră și din Ţara Soarelui Răsare. În consecință, interiorul a fost vopsit în culori pastelate și amenajat cu mobilier din lemn și materiale brute, iar fontul meniului a fost inspirat de alfabetul japonez. În acest fel, proprietarul a dat oaspeților sentimentul că nu cumpără doar un fel de mâncare, ci și un stil de viață – ceea ce face mult mai memorabil restaurantul.
Asigurați-vă o prezență online eficientă
Obținerea notorietății online a brandului este astăzi esențială dacă vă doriți o afacere de succes. Verificați dacă următoarele canale sunt gestionate în mod corespunzător și consecvent și dacă sporesc notorietatea brandului.
Site-ul web
Cercetările arată că aproape 60% dintre clienți vizitează site-ul web al restaurantului la care merg. Site-ul unui restaurant acționează ca o recomandare virtuală, astfel că este foarte important nu numai să includă fotografii atractive și descrieri interesante, ci și să aibă o interfață responsivă – adică să funcționeze la fel de bine și pe un dispozitiv mobil, și pe un calculator de birou. Asigurați accesul ușor la meniul de rezervare și posibilitatea de a comanda rapid mâncarea. De asemenea, site-ul trebuie să se integreze cu cele mai populare și cunoscute platforme de comandă de mâncare online, cum ar fi Food Panda, Volt și Bolt Food.
Reţelele de socializare
Administrarea canalelor de social media ale unui restaurant merge deja de mult timp dincolo de postarea fotografiilor cu mâncăruri apetisante și meniuri de prânz. Prin intermediul interfețelor social media, putem crește interesul prin captivarea vizitatorilor cu povești din culise despre mâncare, atmosfera și viața restaurantului. Filmulețele scurte (numitele reels-uri sau story-uri) sunt perfecte în acest scop, așa că nu ezitați să postați astfel de conținuturi. În zilele noastre, ele sunt un element cheie în comunicarea oricărui restaurant. Reels-urile obțin cu ușurință cele mai bune ratinguri de vizionare pentru că sunt o reflectare fidelă a realității. Ce-ați zice de un story despre prepararea felului de mâncare caracteristic al bucătarului preferat? Sau poate un scurt video despre personal sau despre atmosfera restaurantului? Puteți posta videoclipurile pe YouTube, TikTok, Instagram și chiar ca anunțuri pe Facebook sau LinkedIn.
Atingerea pieței prin platformele de listare și evaluare a restaurantelor
Va fi mai ușor pentru clienți să acceseze oferta și să găsească restaurantul dacă vă creați propriul profil pe Google, TripAdvisor și alte platforme similare folosite de potențialii oaspeți (și influenceri!). Puteți trage concluzii valoroase din toate comentariile, inclusiv din cele negative. Dacă gestionați și comentariile critice în mod corespunzător, acest lucru va genera simpatie și încredere în rândul clienților, care vor simți că opiniile lor contează, și chiar va câștiga inimile unor noi oaspeți.
Newsletter-ul și reducerile: perechea ideală
De-a lungul anilor, programul de fidelizare și-a dovedit utilitatea ca instrument de marketing și pentru restaurante. În primul rând, acesta încurajează clienții să viziteze localul mai des, fie în persoană, fie online. În al doilea rând, diferențiază restaurantul față de competitori și oferă o oportunitate de a-l menține în centrul atenției, păstrând clienții existenți și atrăgând clienți noi. (Încercați formula „Invită-ți prietenii și te răsplătim...”!) Potrivit unei cercetări realizate de portalurile Paytronics și Pymnts, aproximativ 69% dintre clienți s-au întors la un anumit restaurant după pandemie pentru că au fost atrași de programele de fidelizare.
Programul de fidelizare, unul dintre cele mai bune instrumente de marketing din lumea online, trebuie să fie consolidat printr-un newsletter. Această variantă funcționează excelent, deoarece permite atât trimiterea personalizată, cât și în masă. Trimiteți e-mailuri lunare clienților fideli din propria bază de date sau obțineți o listă de la partenerii voștri (țineți seama și de limitările GDPR!). Este important să îi anunțați din timp despre evenimente, reduceri, promoții și alte noutăți din restaurant. Încurajați-vă clienții să încerce meniul de sezon, oferiți-le un desert drept cadou la ziua de naștere și informați-i despre inițiativele sociale în care restaurantul este implicat. Nu uitați că marketingul prin e-mail chiar funcționează atât timp cât mesajele nu sunt prea frecvente și au o valoare reală – altfel pot fi percepute ca spam.
Intrați în lumina reflectoarelor cu evenimente speciale!
Pentru a vă uimi oaspeții – și pentru a-i atrage – organizați activități interesante pentru ei. Ce ziceți de un atelier de gătit pentru întreaga familie sau de un brunch? Evenimente similare sunt organizate cu mare succes de ani de zile de hotelul Belvedere din Varșovia sau de hotelul Mariott. O idee excelentă este să asigurați o ocazie de a găti împreună cu bucătarul șef al restaurantului. Hotelul Radisson Blue din Cracovia găzduiește în mod regulat spectacole culinare japoneze (teppanyaki), iar hotelul Intercontinental din Varșovia o invită adesea pe celebra vedetă culinară Karol Okrasa, pentru a-și spori cifra de afaceri. The Table din Hamburg organizează în mod regulat evenimente de bucătărie deschisă, în cadrul cărora toate felurile de mâncare sunt pregătite în fața oaspeților, care se bucură de un adevărat spectacol, pentru care există un interes uriaș.
Dacă se ivește ocazia, merită să participați la evenimente speciale sau prezentări culinare care atrag nu numai clienții, ci și presa de specialitate. Este o idee bună să colaborați cu bucătari renumiți (mai ales cu cei de nivel internațional!), de exemplu, cu ocazia prestigioasei competiții internaționale Bocuse d’Or. În timpul turneului din 2022 din Polonia, la care au participat 14 bucătari, 300 de invitați au degustat meniul de competiție, iar vizualizările pe rețelele de socializare au ajuns la un milion.
O altă posibilitate interesantă este reprezentată de proiectele gastronomice, cum a fost inițiativa restaurantului Steinbeisser din Amsterdam. În septembrie 2022, la unul dintre evenimentele desfășurate sub auspiciile Steinbeisser Experimental Gastronomy a participat chiar și Jeong Kwan, cunoscută din emisiunea Chef’s Table de pe Netflix. Călugărița budistă zen a creat un meniu special de biserică, organic și vegan, în colaborare cu artiști care au contribuit cu o veselă unică: vaze din iarbă de mare, boluri de stejar suflat de vânt, căni făcute manual și tacâmuri sculptate.
Contribuiți la o cauză bună!
Responsabilitatea socială a restaurantului nu se limitează la a servi mâncare celor nevoiași. De exemplu, Adam Simmonds, bucătar cu două stele Michelin, a colaborat cu Soup Kitchen din Londra timp de doi ani (2020-2022) pentru a dezvolta Home Kitchen, un restaurant pop-up cu personal format exclusiv din persoane fără adăpost. În Hoi An, Vietnam, Seedlings Cafe oferă clienților săi preparate din bucătăria vietnameză autentică și, în același timp, instruiește tineri din familii sărace în acest domeniu.
Sprijinirea inițiativelor care sunt importante pentru publicul țintă este o modalitate empatică de a ajunge la oameni și de a crește notorietatea restaurantului. Spre exemplu, piața pop-up și de street food din Varșovia, Nocny Market, a organizat anul acesta un concurs pentru expozanți. Evenimentul a strâns fonduri pentru a sprijini un adăpost de animale din Varșovia. De acest lucru au profitat nu doar restaurantele distinse cu diferite titluri din partea unui juriu format din unele dintre cele mai cunoscute nume din gastronomia din Varșovia, ci și animalele fără stăpân din Varșovia.
Promovarea restaurantului: sarcinile unui patron inteligent
- Identificați publicul țintă (dar și pe cei pe care cu siguranță nu vreți să-i targetați) pentru a evita promovarea inutilă, cu un public țintă prea larg!
- Faceți un efort suplimentar pentru a comunica bine prin intermediul social media! Este important ca postările să fie atractive, regulate, relevante și cu adevărat distractive, nu doar informative. Acesta este singurul mod de a vă impune în conștiința publică.
- Menținerea unei prezențe online profesionale, de la un site web funcțional până la conținutul proaspăt și prezența pe alte portaluri, este esențială. De asemenea, este important să urmăriți comentariile și să le răspundeți (întotdeauna cu amabilitate!).
- Încurajați-vă clienții să revină, bazându-vă pe reduceri, oferte de sezon și evenimente speciale – acesta este ABC-ul marketingului pentru restaurante!
- Creați-vă propriul newsletter pentru a ține legătura cu oaspeții cei mai devotați! Dar nu uitați de GDPR atunci când construiți baza de date!
- Ieșiți în evidență, oferiți experiențe memorabile! Organizați-vă propriile evenimente – sau participați la evenimente care vă permit să apăreți live în fața invitaților și să ajungeți la inimile lor!
- O parte importantă a comunicării empatice constă în a fi o afacere responsabilă din punct de vedere social, nu doar în perioade de criză, ci și în viața de zi cu zi.
Surse:
https://matadornetwork.com/read/amazing-sustainable-restaurants/
https://www.finedininglovers.com/article/restaurants-against-climate-change
https://ibrandstudio.com/inspiration/brand-identity-design-examples-restaurant
https://pos.toasttab.com/blog/on-the-line/restaurant-ideas
https://www.bigissue.com/news/housing/adam-simmonds-michelin-star-chef-restaurant-homeless-people/
https://ouichef.pl/artykuly/260354,owca-showroom-food-najlepszym-tegorocznym-wystawca-na-nocnym-markecie-w-warszawie
https://www.stocktaking.ie/9-steps-to-increase-awareness-of-your-bar/
https://smallbusiness.chron.com/ways-build-restaurant-brand-awareness-38454.html
https://www.finedininglovers.com/article/tiktok-star-joel-haas-im-just-kid-candy-store-and-candy-great
https://www.finedininglovers.com/event/8-christmas-markets-europe-best-festive-food
https://ouichef.pl/artykuly/260499,christophe-bacquie-emmanuel-renaut-i-tomasz-lagowski-na-jesiennej-edycji-grand-dinners
https://www.restaurantdive.com/news/report-47-of-diners-use-at-least-one-loyalty-program/602404/
https://steinbeisser.org/2022/09/26/jeongkwan/?fbclid=IwAR3lUgikYXggVSVpF2Z20QRPSJWDMUOKmN_SyR-eO5V7FRsDXZ4LSNl-EwY