avantajul-livrărilor

Avantajul livrărilor: cum îți asiguri profitul?

Serviciile de livrare în industria alimentară iau avânt, devenind o soluție atractivă nu doar pentru gurmanzi. Câștigă din ce în ce mai mulți clienți și îi atrag chiar și pe cei care în mod obișnuit nu mănâncă în oraș. În prezent, livrarea reprezintă atât un instrument de marketing, cât și o piață foarte bună și pentru vânzări.  Iată cum să te descurci în acest peisaj nou. 

În acest articol vom aborda următoarele subiecte:  

  • Sectorul livrărilor este înfloritor: cine comandă? 
  • Alegeri pentru mâncare la pachet: ce preparate sunt acum la mare căutare? 
  • Cum să livrezi cu succes: elemente de care să ții cont 
  • Crearea unui local virtual: instrucțiuni pas cu pas 
  • Sporirea profiturilor pe platformele de socializare: ponturi de la cunoscători 
     

Premisele pentru livrări sunt din ce în ce mai bune 

În urmă cu doar zece ani, livrările de mâncare erau limitate în mare parte la preparate clasice precum pizza sau mâncare chinezească. Astăzi însă vorbim despre o piață ce se dezvoltă la nivel global și a cărei valoare crește în fiecare an. Piețele consacrate precum Australia, Canada, Marea Britanie și SUA au înregistrat creșteri duble (în SUA) sau chiar cvadruple (în Australia) în perioada 2018-2019. Fără îndoială, pandemia de coronavirus a contribuit la dezvoltarea acestui trend, iar creșterea a continuat în 2020 și chiar la începutul anului 2021. De fapt, aceste piețe sunt acum de patru până la șapte ori mai mari decât erau în 2018.[1]  

Înainte de pandemie, restaurantele care ofereau și servicii de livrare se ocupau de acest aspect folosind propriii angajați. Astăzi, activitatea de livrare implică un adevărat ecosistem de participanți. În piață s-au înregistrat foarte multe avantaje, atât pentru clienți, cât și pentru proprietarii de restaurante iar azi să comanzi mâncare și să o primești rapid, livrată la ușa ta, este din ce în ce mai ușor. Dar care este secretul pentru a înregistra profit din livrarea de mâncare? 

Cunoaște-ți clienții 

Un plan de afaceri de succes se bazează pe o analiză aprofundată a pieței, cu accent pe grupul țintă de consumatori. Deși mulți proprietari de restaurante intră în hora livrării și prestează acest serviciu chiar din localul pe care îl conduc, se înregistrează și o creștere a firmelor care se dedică exclusiv livrărilor. Concurența este acerbă, însă cererea de servicii de livrare înregistrează creșteri fabuloase. Acum nu mai comandăm mâncare doar acasă, ci și la birou.  

Analiza datelor preluate de la platformele de gestionare a comenzilor sugerează faptul că nu există un client tipic al serviciilor de livrare. Potrivit unui studiu realizat de platforma Just Eat, toate grupurile de vârstă sunt reprezentate aproximativ în mod egal:  

  • 55% dintre persoanele care comandă mâncare au între 18 și 34 de ani 
  • 37% au vârsta cuprinsă între 35 și 55 de ani  
  • 45% comandă și pentru partener, în timp ce 32% dau comanda împreună cu copiii.   

Printre clienții serviciilor de livrare au început să se numere și grupuri demografice noi, iar motivația lor pentru a comanda mâncare diferă de cea a persoanelor care făceau acest lucru în urmă cu doar câțiva ani. Spre exemplu, sunt mame care comandă mâncare pentru a le da ocazia copiilor să nu le asocieze doar cu ideea de gătit. Totodată, în Ucraina sectorul livrărilor a înregistrat o creștere semnificativă datorită amenințării războiului. Restaurantele nu pot funcționa în timpul raidurilor aeriene, iar oamenilor le este teamă să iasă din case, așa că optează pentru livrare. Pe de altă parte, potrivit site-ului ConvenienceStore News, posibilitatea de a purta haine confortabile sau de a te uita la televizor în timp ce mănânci reprezintă unul dintre motivele principale pentru care americanii preferă mâncarea la pachet (57% dintre respondenți).  

Înțelegerea motivației clienților este secretul succesului, deoarece oferă posibilitatea de a le propune consumatorilor un meniu potrivit. 

Nu doar pizza: ce și unde comandăm 

Care sunt momentele în care se comandă cel mai mult? Potrivit unui studiu realizat în Australia, cina este de departe masa pentru care se comandă cel mai mult. Aproape jumătate dintre comenzi sunt plasate după ora 18.00. Pe locul doi în acest clasament se află prânzul, urmat îndeaproape de comenzile făcute după amiaza. Însă valoarea medie a comenzilor rămâne relativ constantă pe parcursul săptămânii. Există însă diferențe importante în privința sumelor cheltuite, în funcție de masa pentru care se comandă. Australienii, spre exemplu, cheltuiesc mult pentru micul dejun.  

Platformele din Franța indică faptul că în prezent clienții „vânează” experiențe culinare noi. Just Eat raportează o creștere a popularității gastronomiei olandeze. Bunătăți precum kapsalon și fricadelle câștigă teren, alături de mâncăruri clasice grecești precum musaca și gyros, la fel ca preparatele elvețiene, altele decât Raclette și Cordon Bleu. Iar când vine vorba despre deserturi, clienții francezi preferă tiramisu, negresele și plăcinta cu mere. 

Nici opțiunile vegetariene nu se lasă mai prejos: Just Eats estimează că în curând acestea vor reprezenta 26% din toate comenzile (1 din 4 comenzi). Clienții care comandă preparate fără carne preferă în special pizza cu patru tipuri de brânză, pizza cu brânză de capră și miere și noodles cu legume. În ceea ce privește preparatele vegane, poké bowls, ravioli cu legume și orezul cu șofran sunt principalele favorite. 

Platformele asigură logistica pentru livrări fără cusur 

Cheia succesului pentru afacerile din industria alimentară care se aventurează în domeniul livrărilor nu are legătură doar cu calitatea meniului. La fel de importantă este partea de logistică, mai exact organizarea comenzilor și livrarea preparatelor către clienți. Există două abordări principale: fie îți creezi propria flotă de curieri, fie faci echipă cu firmele externe specializate în domeniul livrărilor.  

În prima variantă deții controlul 100%, însă costurile sunt substanțiale. În februarie 2019, lanțul american de restaurante Jimmy John’s a declarat în cadrul unei campanii publicitare că nu își va lăsa „niciodată” sandvișurile pe mâna unor companii externe de livrare. Reprezentanții Jimmy John’s spun că șoferii lor - aproximativ 45.000 în cele 2.800 de restaurante din SUA - sunt cei mai în măsură să livreze servicii rapide și de calitate. 

Pe de altă parte, asocierea cu firme externe de servicii de livrare presupune angajamente financiare și organizaționale mult mai mici. Totuși, în mod obișnuit acestea percep comisioane de la restaurante (până la 37%), iar controlul asupra procesului se pierde.  

Există și proprietari de restaurante aleg variante mixte: își folosesc pentru livrare propriile vehicule inscripționate și bat și palma cu diverși furnizori externi precum Glovo sau Tazz

În acest caz, numărul din ce în ce mai mare de aplicații și sisteme pentru gestionarea comenzilor reprezintă un avantaj. Pe de-o parte, acestea facilitează accesul clienților la ofertele localului, iar pe de altă parte susțin proprietarii de restaurante pe parcursul întregului proces. Aceste platforme administrează bloguri, organizează întruniri pentru jucătorii din industrie și efectuează studii privind preferințele consumatorilor. 

Cupoane, festivaluri și întârzierea plăților 

Platformele de pe internet oferă mai mult decât servicii de curierat. Furnizează acces la o infrastructură convenabilă, la aplicații și la o bază de clienți - elemente care pot contribui la creșterea vânzărilor. În plus, deseori oferă pachete de servicii care includ și marketing și promovare pentru localuri.  

Restaurantul vietnamez Mr Yum este unul dintre cei mai inventivi jucători de pe piața comenzilor făcute de pe dispozitive mobile. Au înregistrat succes în industria alimentară și a ospitalității datorită unei platforme POS inovatoare, care funcționează pe bază de cod QR. Această platformă a fost integrată ulterior cu Afterpay, care le permite clienților Mr Yum să cumpere acum și să plătească mai târziu - un concept relativ nou, care este una dintre noile strategii de marketing disponibile în sectorul livrării de mâncare. 

Restaurante virtuale 

Te-ai înregistrat deja în platforma Tazz sau pe Glovo, dar nu reușești să îți crești vizibilitatea? Ia totul de la capăt, fă-ți o pagină nouă. Sau și mai bine. Dacă bugetul îți permite, creează un brand virtual (sau mai multe). Profitând de noile tehnologii, poți compensa efectele inflației și chiar ai ocazia să îți sporești încasările. Dacă alegi să faci un parteneriat cu firme specializate în digitalizarea industriei alimentare, vei avea posibilitatea de a prezenta și livra rapid noile tale oferte fără bătăi de cap și fără să îți întrerupi activitatea.  

Ce înseamnă asta? Dacă servești paste și pizza, gândește-te să creezi un brand virtual pentru fiecare specialitate culinară. Restaurantul tău nu se va schimba: doar începi să joci mai bine, pentru a atrage clienții pe platformele de livrare. Crearea de branduri virtuale îți permite să îți ajustezi ofertele, să alegi o categorie mai precisă și să oferi un meniu mai bine alcătuit, așadar mai ușor de schimbat, dacă este necesar. 

Lansarea unui restaurant virtual aduce numeroase avantaje, inclusiv costuri inițiale mai mici, comparativ cu deschiderea unui local fizic sau sediu nou. Cu această abordare, proprietarii de restaurante pot profita la maximum de resursele și personalul din bucătărie, explorând în același timp noi concepte culinare fără să fie amenințați de riscurile financiare. Este o modalitate de a testa rapid piața și de a te adapta la tendințele culinare aflate într-o continuă evoluție. 

Concluzie 

Optimizarea proceselor de livrare, oferirea de variante personalizate, încorporarea de opțiuni vegetariene și adoptarea conceptului de restaurant virtual sunt toate aspecte ce joacă un rol important în creșterea profitabilității. Piața a demonstrat că merită să propui concepte culinare noi, iar consumatorii sunt din ce în ce mai receptivi la astfel de oferte. În loc să încerci să reproduci ceea ce a funcționat în trecut, mai bine acordă prioritate calității și eficienței livrării, asigură ambalaje robuste și oferă preparate calitative și aspectuoase. În acest fel, clienții vor fi motivați să posteze pe rețelele de socializare fotografii cu mâncarea primită sau să lase o recenzie pozitivă pe Google.