Digitalizare sau dispariție. Gastronomia fără soluții smart este de neconceput.

  • App2

Digitalizare sau dispariție. Gastronomia fără soluții smart este de neconceput.

Afișat la 06/12/2021

Instrumentele digitale pentru gastronomie vă vor ajuta să atrageți clienți, dar și personal, să pregătiți liste de cumpărături și să generați un raport POS la sfârșitul zilei de lucru. În această perioadă post-pandemică, proprietarii, managerii și bucătarii din restaurante nu vor ajunge prea departe fără „unelte” avansate.

Utilizarea eficientă a instrumentelor online este obligatorie pentru orice responsabil de restaurant conștient de actuala stare de fapt. Și nu vorbim aici despre aplicațiile pentru livrare sau rețele de socializare, care sunt absolut necesare pentru ca afacerea să supraviețuiască. Vorbim, în schimb, despre soluții care ajută proprietarii, managerii și bucătarii din restaurante să își gestioneze mult mai eficient personalul, inventarul, bugetul și meniul. Și, în plus, știați că există și instrumente care vă pot ajuta să mențineți și să vă dezvoltați relațiile cu clienții?

Cum ne putem ușura viața

Există o listă destul de lungă de aplicații care sporesc eficiența personalului, monitorizează rezervările, controlează stocurile și monitorizează inventarul Cele mai populare sunt următoarele: TouchBistro, Orderly și BlueCart for Buyers.

Pe de altă parte, proprietarii de baruri pot beneficia de opțiunile oferite de Partender, o aplicație care se laudă cu capacitatea de a face un inventar al barului în doar 15 minute. Dezvoltatorii aplicației Partender susțin că soluția lor are o exactitate de 99,2% la stabilirea cantității de alcool consumate, prin urmare poate detecta eventuale neconcordanțe în contabilitate.

Aplicațiile dedicate loialității joacă un rol important în demersul de a menține clienții aproape, oferind reduceri și oferte speciale pentru cei care publică recenzii și susțin afacerea prin vizite dese la localul respectiv. Dintre aplicațiile recomandate de specialiștii din industria ospitalității menționăm: Finebite, LoyaltyPlant, Loyal sau ProfitApp.

Aplicațiile ajută la crearea unei comunități de bucătari

Website-ul finedininglovers.com recomandă diverse aplicații dedicate bucătarilor, care îi pot ajuta pe aceștia să își ușureze munca și comunicarea în lumea post-pandemică. Portalul recomandă Healthy Hospo, o aplicație care pune la dispoziția bucătarilor ponturi și sfaturi culinare, ajutându-i totodată să construiască o comunitate. "Lecții personalizate oferite de experți în sănătate și finanțe, adaptate nevoilor comunității din domeniul ospitalității, sunt disponibile împreună cu o bibliotecă de podcasturi, videoclipuri și texte recomandate", explică cei de la finedininglovers.com.

O altă soluție recomandată de cei din industrie este Clubhouse, o aplicație de socializare ce poate fi folosită doar pe bază de invitație. Aceasta permite utilizatorilor să se întâlnească în camere private, să discute cu experți și să facă schimb de informații în cadrul unui grup exclusivist.  Aplicația Clubhouse a fost lansată în 2020, în timpul pandemiei, de către Alpha Exploration Co. În februarie 2021 valoarea acestei aplicații a ajuns la aproape 100 milioane de dolari.

Chef's Feed este o aplicație culinară dedicată unei rețele de profesionaliști din domeniul gastronomiei. Permite schimburi de informații în legătură cu recomandări de rețete și oferă videoclipuri și articole menite să ajute la dezvoltarea aptitudinilor culinare.

Există și aplicații care îi ajută pe bucătari să creeze mâncăruri noi din ingrediente gata preparate. Spre exemplu, Aviko PRO oferă peste 150 de idei pentru mâncăruri ce pot fi preparate cu ingredientele congelate, de calitate superioară, oferite de Aviko, precum și videoclipuri cu instrucțiuni și articole semnate de experți. Folosind aplicația, bucătarii pot verifica, de asemenea, portofoliul de produse și pot lua legătura direct cu agenții de vânzări. O altă aplicație interesantă este Paprika Recipe Manager, o carte de bucate digitală, cu o gamă generoasă de rețete. Permite gestionarea propriilor rețete - includerea lor în diverse categorii și căutarea după ingrediente. În funcție de rețete și de nevoi, aplicația generează liste de cumpărături inteligente, precum și planuri pentru meniuri zilnice, săptămânale și lunare. Pe de altă parte, Wolfram Culinary Mathematics Reference App este o soluție complexă, utilă pentru calcularea costurilor per porție aferente unei rețete. De asemenea, calculează prețurile medii ale ingredientelor în funcție de zona unde este folosită, ajutând astfel la creșterea profitabilității în bucătărie.

În România și Ungaria, una dintre cele mai populare aplicații pentru bucătari (amatori și profesioniști) este Cookpad, prin intermediul căreia utilizatorii fac schimb de rețete, idei și sfaturi în materie de gătit. Aplicația este populară și în Franța, Marea Britanie, Germania și Canada. În plus, în România, bucătarii amatori preferă să folosească LaLena, o aplicație pentru stocarea rețetelor, sau ruda digitală Ideea de rețete.

În Ungaria, dintre aplicațiile populare folosite pentru stocarea rețetelor și crearea de liste de cumpărături interactive menționăm Street Kitchen și Nosalty.

Recrutorii digitali, puși la muncă

Francezii au hotărât să răspundă în mod organizat la provocările generate de marea criză de personal din industria gastronomiei. De aceea s-au gândit să dezvolte aplicații noi, menite să ajute în procesul de recrutare a chelnerilor, barmanilor, bucătarilor, patiserilor, somelierilor și, în general, a personalului din acest domeniu.

Prestachef.fr a alcătuit o listă cu 4 cele mai bune instrumente de recrutare și baze de date cu personal interesat. Printre acestea se numără Badakan, care include aproximativ 15.000 de profiluri de candidați, toți verificați de echipa care gestionează aplicația. Altă aplicație este Brigad, un instrument digital de resurse umane, care verifică experiența și calificările tuturor candidaților înregistrați. Baza de date este mai mică - include 4.000 de freelanceri ce doresc să lucreze în industria gastronomiei. Aplicația este folosită în majoritatea orașelor mari din Franța: Paris, Lille, Lyon, Marseille, Bordeaux, Nantes și Strasbourg și se lucrează și la lansarea ei în Londra.

Există și aplicația Extracadabra, despre care dezvoltatorii săi spun că "ajută responsabilii de restaurante să primească în doar zece secunde o listă cu profiluri relevante pentru viitorii lor angajați". Creatorii aplicației susțin că soluția reduce timpul de recrutare la mai puțin de trei minute. Interesant este faptul că aptitudinile candidaților sunt verificate cu ajutorul inteligenței artificiale. Responsabilii de restaurante, proprietarii de hoteluri și managerii au notat cu generozitate eficiența aplicației, ratingul acesteia fiind de 92%. "Bila neagră" în cazul acestei aplicații este faptul că în momentul de față ea este disponibilă doar în orașele Paris, Nisa și Lyon.

O altă idee interesantă pusă în aplicare în Franța este Alloextra, o aplicație de recrutare pentru restaurantele și firmele de catering din orașe mici. Acest aspect este extrem de important, deoarece cele mai multe soluții funcționează în orașe mari, cu mari aglomerări urbane. Până în prezent, peste 12.000 de persoane și două mii de localuri s-au înregistrat în această aplicație.

Un maître d'hôtel digital pentru relațiile cu clienții

De când lumea a fost lovită de pandemie, aplicația TheFork, deținută de grupul Tripadvisor, a devenit din ce în ce mai populară în Franța, Belgia și Elveția. Aplicația vă permite să găsiți și să rezervați o masă pentru orice ocazie și pentru orice buget, cu doar trei clicuri. Astfel, cei interesați scapă de corvoada de a suna la localuri pentru a face rezervare sau chiar de a se întâlni cu cineva pentru această "operațiune". Când masa este rezervată, TheFork transmite confirmarea prin email.

În octombrie 2021 aplicația era folosită de peste 80.000 de restaurante și se putea lăuda cu peste 20 de milioane de recenzii lăsate de utilizatori, precum și cu 40.000 de fotografii menite să ajute la luarea unei decizii în privința rezervării. TheFork a devenit atât de populară încât își organizează propriul festival, oferind reduceri de 50% la restaurante selectate din Franța, Elveția și Belgia pentru luna noiembrie. În plus, prin folosirea aplicației clienții adună puncte pe care le pot folosi în localurile lor preferate.

Un alt exemplu pentru noua modalitate de comunicare cu clienții este aplicația Eat App, care reunește peste 3.000 de localuri din 50 de țări. Ideea din spatele acestei aplicații este următoarea: "Voi aveți grijă de clienți, noi automatizăm restul". Cu Eat App puteți face cu ușurință rezervări la restaurant și puteți crea o listă de așteptare. Aplicația creează o bază de date cu clienții, înregistrând preferințele acestora, precum și comenzile anterioare, frecvența vizitelor și comportamentul caracteristic, spre exemplu "comandă întotdeauna porție dublă la desert" sau "bea doar Chardonnay cu apă minerală". După cum susțin dezvoltatorii aplicației, restaurantele care folosesc Eat App și-au crescut cu 19% veniturile. Rata de anulare a scăzut cu 25%, iar numărul clienților a crescut cu 15%.

O altă propunere extrem de interesantă este aplicația OctoTable, a cărei versiune de bază este gratuită, fiind disponibilă în limbile engleză, franceză, spaniolă și italiană. Aplicația oferă un sistem de rezervări bazat pe orarul propus de responsabilii de restaurant, precum și un meniu cu fotografii frumoase și o hartă a camerelor și meselor. Aplicația poate fi folosită și pentru elaborarea unui plan pentru crearea unui website al restaurantului, pentru stabilirea unei baze de date cu clienții, precum și pentru integrarea cu rețelele de socializare și gestionarea plăților. Versiunea exotică a aplicației OctoTable este OctoBeach, care a fost creată pentru administrarea de pub-uri și localuri de pe plajă.

La vremuri noi, tehnologii noi

Potrivit Raportului Asociației Americane a Proprietarilor de Restaurante, tehnologia informației pătrunde încet, dar sigur, și în restaurante. Iar acest lucru le va permite localurilor să interacționeze în timp real cu un ecosistem digital aflat în evoluție, un sistem format din aplicații, servicii și asistenți personali ghidați de inteligența artificială.

"După pandemie, industria serviciilor de alimentație arată foarte diferit. Urmează epoca restaurantelor smart", a explicat Agnieszka Malkiewicz, din cadrul agenției de marketing pentru gastronomie FOR Solutions. "În industria restaurantelor succesul va fi întotdeauna adus de mâncare excelentă și servicii de calitate. Totuși, cu fiecare an care trece, succesul va depinde din ce în ce mai mult și de noile tehnologii folosite și de baze mari de date. Altfel, restaurantele nu vor reuși să se ridice la nivelul așteptărilor clienților", a concluzionat Agnieszka Malkiewicz.