Street food: de la gustare la preparat cu stele Michelin

  • Street Food

Street food: de la gustare la preparat cu stele Michelin

Afișat la 21/08/2022

Unii oameni confundă street food-ul cu fast food-ul. Alții asociază aceste preparate cu ideea de produse de slabă calitate, eventual preparate în condiții de igienă îndoielnice. Numai că numărul în creștere de parcări amenajate pentru food truck-uri și evenimentele de tip "piață de noapte" organizate demonstrează faptul că street food-ul a reușit să se impună ca o forță demnă de luat în seamă pe piața globală a serviciilor alimentare.

De la piața de pește la food truck-uri moderne

Se crede că și grecii antici erau familiarizați cu ceea ce noi numim acum street food - pe atunci peștele prăjit se vindea pe străzi, fiind o masă rapidă și ieftină. Pe de altă parte, în Roma Antică existau case ce se închiriau, care însă nu aveau cuptoare pentru gătit, așa că cei care locuiau acolo erau nevoiți să își cumpere hrana de la vânzătorii ambulanți. Situația era asemănătoare și în China Antică, însă aici mâncărurile vândute pe stradă erau consumate și de săraci, și de bogați. Ceea ce diferenția cele două categorii era faptul că cei bogați își trimiteau servitorii să cumpere mâncarea (iată, se pare că nici ideea de takeaway nu este chiar așa modernă precum o credeam!).

În prezent, aproximativ 2,5 miliarde de oameni mănâncă preparate street food în fiecare zi. Americanii optează, în general, pentru hot dog. Italienilor le place pizza, care în versiunea "de stradă" are un blat gros și este tăiată în felii dreptunghiulare. Totuși, când vine vorba de gustări rapide servite din mers, Asia de Est este "campioana". În raportul "2018 City Life Index", revista Time Out a catalogat orașul Bangkok drept capitala mondială a street food-ului, în condițiile în care aici consumul zilnic de preparate street food reprezintă 40% din mesele savurate de locuitori.

Se estimează că piața street food-ului va continua să crească, întrucât 47% dintre consumatori intenționează să încerce mai multe preparate de acest fel în anul următor, potrivit unui studiu realizat în 2021 de Allegra Foodservice. 50% dintre cei 150 de respondenți au afirmat că în prezent, cumpără preparate street food cel puțin o dată pe săptămână, în timp ce unul din cinci cumpără astfel de mâncăruri de 2-3 ori pe săptămână, în cele mai multe cazuri la ora prânzului (81%). În plus, 64% dintre respondenți cheltuiesc cel puțin echivalentul a 30 de lei pe produse street food - mai mult decât costul mediu al unui prânz obișnuit - cu toate că 61% au impresia că prețul este mai mic decât în mod normal.

Street food: regional și... original

Popularitatea uriașă de care se bucură street food-ul a început odată cu globalizarea. Aproape fiecare regiune de pe mapamond se poate lăuda cu specialități și gustări unice. Ceea ce pentru localnici reprezintă o modalitate rapidă și ieftină de a-și potoli foamea, pentru turiști devine "un plus" necostisitor, de care se bucură în cadrul aventurii lor culinare.

Iată câteva delicatese unice, selectate din toate colțurile lumii

  • Biscuiți cu viespi din Japonia - se servesc alături de cafea sau ceai. Se spune că viespile au un gust asemănător cu cel al stafidelor, dar cu o tentă mai amară și mai acră. Nu putem confirma, pentru că nu am încercat.
  • Poutine din Canada - este un amestec interesant, compus din brânză, sos și cartofi prăjiți - o adevărată bombă calorică. Este un preparat care își are originea în Quebec, de unde s-a răspândit ulterior în cea mai mare parte a Canadei.
  • Șarpe cu clopoței prăjit - se spune că acest deliciu american are gust de pui. Este disponibil în partea de sud-vest a Statelor Unite, fiind popular în special în Arizona.
  • Melci din Anglia - sunt melci mici de mare, care se fierb și se servesc asezonați cu sare și oțet.
  • Haggis din Scoția - este un amestec compus din organe de oaie (inimă, ficat, plămâni) tocate, cu ceapă, ovăz, seu și sare. În general preparatul se servește cu napi și cartofi, fiind recomandat ca la nevoie să fie "udat" din belșug cu whiskey (care taie greața).
  • Beondegs din Coreea de Sud -  pupe de viermi de mătase prăjite, care se servesc în boluri mici sau pe bețe de frigărui - este vorba de un preparat considerat o adevărată delicatesă street food. Cu toate că sunt în esență o mâncare "de stradă", aceste gustări se pot cumpăra și din magazinele locale.
  • Zapiekanka din Polonia - denumită și "pizza poloneză". Este vorba despre jumătăți de baghetă prăjite împreună cu brânză, ciuperci și diverse toppinguri.

O soluție de stradă pentru o gustare nocturnă

Un fenomen interesant asociat street food-ului este reprezentat de piețele de noapte. În Asia acestea oferă nu doar ocazia de a savura o cină târzie, ci și de a te întâlni cu prietenii într-o atmosferă interesantă. În mod surprinzător, deși numărul de comercianți este foarte mare, street food-ul este de fapt o afacere care merge de la sine și care înflorește grație concurenței - cu cât mai multe chioșcuri, cu atât mai mulți vizitatori. În plus, această concurență neobișnuită promovează și sporește inovația și dezvoltarea în cadrul piețelor de noapte, care sunt considerate deja un concept de business. Potrivit unui studiu publicat de autoritatea taiwaneză pentru buget, contabilitate și statistică (DGBAS), în anul 2008 street food-ul a contribuit cu 5,2 miliarde de dolari la veniturile bugetare ale Taiwanului.

Și în Polonia există locuri dedicate gurmanzilor nocturni. Spre exemplu, o piață de noapte cu preparate street food (Nocny Market) a fost organizată în 2016 pe platformele abandonate ale fostei gări din Varșovia. De atunci acest loc și-a câștigat statutul de obiectiv legendar. În 2022, vedeta din weekendul de deschidere a fost Marcin Przybysz, un designer fine dining din cadrul restaurantului Epoka din Varșovia. Gurmanzii care au venit în căutare de "ceva nou și special" au putut savura, printre altele, trufe în stil italian, iepure cu fistic, scoici prăjite și steak tartar, la prețuri de fast food, nu la cele practicate de un restaurant exclusivist. Marcin Przybysz a fost atât de încântat de ideea de a face schimb între "fine dining" și "street food" încât a anunțat că va reveni pe platforma pieței de noapte din Varșovia și în ultimul weekend al evenimentului.

Pe de altă parte, regina neîncoronată a street food-ului polonez, "zapiekanka", se ține tare pe poziții în cartierul Kazimierz din Cracovia - și rezistă de ani întregi. O zapiekanka preparată de un fost măcelar care deține acum un chioșc în zona Plac Nowy reprezintă și azi unul dintre motivele pentru care mulți localnici ies seara în oraș. Cu atât mai mult cu cât în zona istorică se află numeroase chioșcuri ce servesc diverse preparate din toate colțurile lumii, oferind opțiuni și pentru carnivori, și pentru vegetarieni.

Noul street food: preparate gourmet servite la tejghea

Ultimii ani au contribuit la dezvoltarea unei piețe de nișă - cea a combinației dintre fine dining și stil street food. Această propunere a fost extrem de bine primită de toate părțile implicate - bloggeri și critici culinari, bucătari cu stele Michelin, antreprenori și consumatori deopotrivă. Ingredientele sunt cele care fac această ramură a gastronomiei să se evidențieze - se folosesc doar ingrediente de cea mai bună calitate.

Conceptul de preparate street food sub formă de fine dining (sau invers) capătă popularitate în special în marile orașe. Bucătarii de la restaurantul Rouge Tomate din New York, local premiat cu stele Michelin, oferă preparate de street food la intrarea grădinii zoologice din Central Park. Iar bucătarii italieni renumiți nu stau nici ei degeaba. Cristina Bowerman și Mauro Uliassi, care gătesc la restaurantul Glass Hostaria din Roma vind preparatele marcă proprie și din food truck-ul "Uliassi Street Good Gang". Pe de altă parte, în 2016 ștacheta în ceea ce privește street food-ul exclusivist a fost ridicată de Ghidul Michelin, după ce experții au acordat câte o stea pentru două chioșcuri cu mâncare asiatică - standul cu tăiței cu porc Tai Hwa's din Hill Street și un chioșc din Hong Kong care vinde tăiței cu orez și sos de soia.

Este oare street food-ul profitabil?

Street food-ul s-a transformat și s-a dezvoltat în mod surprinzător în ultimii câțiva ani. Punctul forte al acestui sector este reprezentat în primul rând de pragul de investiție, care este mult mai scăzut în comparație cu cel necesar pentru un restaurant tradițional, care funcționează într-o clădire. În plus, dacă mâncarea street food se servește dintr-un camion, câștigurile pot fi și mai mari dacă în timpul săptămânii se lucrează într-un loc bine stabilit, iar în weekend food truck-ul participă la diverse festivaluri importante.

Numai că începerea unei afaceri cu un food truck necesită o investiție mică doar în teorie. Potrivit site-ului Roaminghunger.com, un vehicul la mâna a doua adaptat pentru vânzarea de mâncare în aer liber costă între 50.000 și 100.000 de dolari. Riscul de a fi nevoit să plătiți suplimentar pentru diverse reparații la motor și la echipamentul pentru bucătărie este mai mare în cazul camioanelor mai puțin calitative, care se încadrează în intervalul de cost de 50.000 de dolari. Pe de altă parte, poate costa între 75.000 și 100.000 să montați o bucătărie nouă pe șasiul unui camion folosit. Costurile necesare pentru întreținerea unui food truck sunt mai mici decât cele aferente unui local. Totuși, potrivit datelor publicate de Camera Americană de Comerț, un antreprenor cheltuiește în medie 28.276 de dolari pe permise, licențe și diverse reglementări necesare. Mulți experți recomandă să calculați costurile aferente unui food truck nu pe lună, ci pe sezon - mai exact din primăvară până toamna târziu.

Potrivit site-ului Profitable Venture, food truck-urile populare din marile aglomerări urbane pot avea vânzări și de 20.000 până la 50.000 de euro pe lună. În orașele mai mici, aceste restaurante mobile pot câștiga de la 5.000 până la 16.000 de dolari lunar. O soluție pentru contracararea scăderii nivelului de vânzări în perioada din afara sezonului (din noiembrie până în februarie) ar fi colaborarea cu diverse companii ce asigură servicii de livrare, precum Bolt sau Uber Eats - astfel s-ar asigura un flux constant de comenzi.

Concluzie

Street food-ul surprinde cu diversitatea sa și înflorește chiar și când așteptările clienților se schimbă. Preparatele street food sunt delicioase, sățioase și mult mai ieftine decât o masă servită la un restaurant "tradițional" și ne pot duce într-o adevărată călătorie culinară în jurul lumii. Ieftin, proaspăt și captivant - aceasta poate fi noua definiție pentru street food.

 

Surse:

  • http://www.historyoffastfood.com/fast-food-history/street-food-history-and-facts/
  • https://www.bighospitality.co.uk/Article/2014/05/20/Street-food-consumption-on-the-up
  • https://mobile-cuisine.com/did-you-know/street-food-fun-facts/
  • https://www.wprost.pl/zycie/10240304/krotka-historia-polskiego-street-foodu.html
  • https://www.timeout.com/bangkok/news/bangkok-is-named-the-worlds-street-food-capital-in-this-years-time-out-city-life-index-020118
  • https://www.thetravel.com/weirdest-street-foods-around-the-world/
  • https://munkschool.utoronto.ca/ai/student-blog/night-markets-the-cultural-melting-pot/
  • https://www.italian-feelings.com/the-gourmet-street-food-phenomenon/
  • https://vstreetfood.com/the-growing-popularity-of-street-food/
  • https://kulinarnapolska.org/zapiekanka-polskim-fast-foodem-narodowym-mapa/
  • https://warsawnow.pl/nocny-market-2022/
  • https://posbistro.com/blog/pl/czy-food-truck-to-oplacalny-biznes/