Cele mai mari greșeli de marketing după pandemie și cum pot restaurantele să le evite

  • Restaurant Mistakes

Cele mai mari greșeli de marketing după pandemie și cum pot restaurantele să le evite

Afișat la 21/08/2022

Industria HoReCa a avut cel mai mult de suferit în timpul pandemiei și a fost nevoită să își găsească rapid o nouă realitate, care a devenit chiar și mai fragilă, mai instabilă și mai neliniară. Multe dintre noile strategii și soluții, precum și bunele practici descoperite în acea perioadă au devenit în prezent parte integrantă a modelelor de business pentru restaurante. Totuși, nu putem spune că nu au existat și bâlbe sau chiar greșeli grave - dimpotrivă. Iar aceste erori au făcut mai mult rău decât bine industriei gastronomiei. Aflați în continuare de la noi ce ar fi indicat să nu faceți, pentru a vă menține afacerea "sănătoasă" și înfloritoare.

Greșeala nr. 1: creșterea rapidă a prețurilor ca reacție la inflație, fără justificare sau informare corespunzătoare în acest sens

Nici nu s-a domolit puțin pandemia, că inflația a și început să își facă simțită prezența. Pentru 2022, inflația este previzionată la 5,7% pentru economiile avansate și 8,7% pe piețele emergente și în țările în curs de dezvoltare - sunt cifre cu 1,8, respectiv 2,8 puncte procentuale mai mari decât estimările făcute în ianuarie 2022. Proprietarii de restaurante sunt obligați să crească prețurile doar pentru a supraviețui, însă clienților cu siguranță nu le va plăcea acest lucru. Deși creșterea prețurilor este inevitabilă, este o idee bună să anunțați această intenție din timp, pentru a le da clienților timp să se obișnuiască și să accepte situația.

Cum pot fi crescute prețurile în mod corect?

  • Calculați costurile alimentelor - în acest fel vă puteți da seama ce preparate pot fi vândute la prețuri puțin mai mari și care sunt cele ce merită oferite chiar și dacă se merge puțin în pierdere, pentru a atrage mai mulți clienți.
  • Creați băuturi sezoniere și specialități culinare unice - acestea sunt "pretexte" excelente pentru a atrage clienți și pentru a-I încuraja să cheltuiască mai mult cu fiecare vizită pe care o fac în restaurant. Asta în condițiile în care, cel puțin în teorie, restaurantul poate cumpăra la prețuri mici ingredientele necesare pentru meniul sezonier.
  • Faceți achizițiile în conformitate cu nevoile exacte ale restaurantului, în așa fel încât gestionarea inventarului să poată fi făcută mai eficient. Cu cât risipiți mai puțin, cu atât mai mult economisiți!
  • Recomandați produse extra - aceasta este o metodă ușoară de a spori profiturile, în special dacă aceste produse sunt făcute în casă.
  • Fiți deschiși față de clienți - desigur, nu trebuie să puneți devize detaliate în fereastră, însă dacă o creștere de preț a produselor pe care le oferiți este singura variantă, este ceea ce face diferența între a menține sau a închide afacerea, nu vă fie teamă să spuneți acest lucru. Acest tip de onestitate este apreciată în orice situație și este foarte posibil chiar să vă aducă mai mulți clienți.

Greșeala nr. 2: angajarea de personal la întâmplare, pentru a umple golurile din echipă

Gastronomia se află pe un loc codaș în industria HoReCa atunci când vine vorba despre nivelul de satisfacție în rândul angajaților. Raportul din 2021 EIT Food Report intitulat "Direction: Restaurant of the Future" (Spre restaurantul viitorului) subliniază faptul că munca în domeniul gastronomiei este epuizantă și de multe ori extrem de stresantă, pentru că se pune foarte multă presiune pe lucrători. Indiferent de jobul practicat, acesta necesită multe sacrificii, inclusiv în ceea ce privește viața personală, dar în general nu câștigă respectul societății și nici nu este foarte bine plătit.

În timpul pandemiei mulți angajați au decis să părăsească pentru totdeauna industria, făcând trecerea către logistică, spre exemplu, un sector care a cunoscut o creștere impresionantă în pandemie. Proprietarii de restaurante s-au văzut puși în fața unei alegeri ingrate: fie să angajeze pe oricine se dovedea dornic să lucreze în local, fie să schimbe regulile jocului.

Cum puteți asigura servicii de calitate în restaurant?

  • Luați în considerare posibilitatea de a schimba programul de funcționare sau zilele în care țineți deschis, pentru a reduce numărul de angajați de care este nevoie. În acest fel, potențialii angajați se vor simți încurajați să încerce acest job sau echipa deja existentă se va simți mai apreciată, deci va fi mai implicată în muncă.
  • Asigurați o încărcare echitabilă a angajaților - analizați cu atenție costurile de muncă generate de activitatea angajaților și zilnic sau pe oră, nu doar săptămânal. În acest fel veți putea reduce aceste costuri și veți evita starea de lâncezeală - care de obicei se alungă cu mici operațiuni de curățenie și se compensează cu ore suplimentare făcute în timpul perioadelor de vârf.
  • Gândiți-vă să implementați conceptul de autoservire parțială - spre exemplu, clienții comandă și plătesc, iar chelnerul doar le aduce la masă preparatele și băuturile.

Greșeala nr. 3: neglijarea puterii comunităților de pe rețelele de socializare

Renunțarea la rețelele de socializare poate însemna o moarte sigură pentru orice restaurant - fie că e vorba de un local mic, o afacere de familie sau un restaurant exclusivist. În timpul pandemiei social media a fost singura modalitate de comunicare cu clienții, însă acum, după ce apele s-au mai liniștit, unele restaurante au renunțat la această abordare. Este o mare greșeală! O comunitate unită (fie ea și online), care ține legătura cu restaurantul, reprezintă cea mai bună "poliță de asigurare" pentru zilele negre.

Înainte de a merge la un restaurant, cei mai mulți clienți fac verificări pe Facebook, pentru a vedea meniul și orele de funcționare. Fiecare postare pe Instagram le permite celor care o văd să arunce o privire în "culisele" restaurantului, iar clienții pot să fie atrași vizual de specialitățile servite. Rețelele de socializare reprezintă, de asemenea, o sursă ideală de feedback din partea clienților. Prin urmare, chiar daca proprietarii de restaurante nu au conturi personale și nu folosesc Facebook sau Instagram, localul lor nu prea are de ales decât să facă acest lucru.

Cum puteți crește comunitatea online a restaurantului?

  • Elaborați un calendar pentru postări - spiritul competitiv pe rețelele de socializare s-a intensificat în ultimii ani, prin urmare, pentru consecvență în comunicare, o idee bună este să vă programați când și ce fel de conținut publicați - important este să fie în conformitate cu obiectivele restaurantului.
  • Fiți prezent pe mai multe canale online - Messenger, Instagram, email - pentru a urmări și gestiona feedback-ul primit, dar și pentru a informa clienții în timp util despre noutățile pe care le pregătiți sau despre schimbările făcute în cadrul restaurantului.
  • Folosiți rețelele de socializare pentru a vă face publicitate - este o formă de promovare extrem de eficientă: mai ieftină decât cea offline și cu potențial de a ajunge la un public mai numeros, ceea ce se poate traduce într-un număr mai mare de clienți.
  • Folosiți puterea internetului - organizați concursuri cu premii sau chiar strângeri de fonduri. Aspectul "uman" al afacerilor este extrem de atractiv, în special pentru generațiile mai tinere, pentru care responsabilitatea socială este importantă.

Greșeala nr. 4: renunțarea la pregătire, educație și dezvoltare

În fiecare an apar noi și noi oportunități de dezvoltare pentru restaurante, soluții care asigură optimizarea costurilor și reducerea risipei. Chiar și așa, pentru a dezvolta un restaurant nu este suficient ca proprietarul să aibă idei - oricât de multe și oricât de bune ar fi. Din păcate, multe localuri nu doresc să investească în soluții care nu le sunt familiare, cu toate că acestea ar crește fără îndoială performanța restaurantului, lucru ce s-ar reflecta și în costuri, care ar putea fi reduse. Pe termen lung, lipsa timpului acordat învățării ar putea afecta funcționarea localului. Singura posibilitate reală de dezvoltare este pregătirea, formarea (inclusiv cursurile din străinătate), participarea la conferințe și la diverse evenimente organizate în cadrul sectorului de activitate. În prezent este mult mai simplu, în special pentru că cele mai multe cursuri de formare sunt disponibile și online.

Ce beneficii aduc investițiile în instruire în domeniul alimentației?

  • Educația este rentabilă - este evident faptul că angajații care sunt educați în privința originii ingredientelor și a prețurilor resurselor vor respecta mai mult produsele pe care le folosesc. În plus, un obiectiv de reducere a risipei va stimula creativitatea bucătarilor, care va trebui să găsească variante inovatoare pentru dezvoltarea meniului.
  • Educarea clienților modelează imaginea restaurantului - vorbim aici despre activități educative dedicate clienților, cu ar fi informări despre consumul sustenabil sau creșterea nivelului de responsabilizare, acestea fiind aspecte care contribuie la sporirea încrederii în restaurant și a impactului pe care localul îl are în societate.

Greșeala nr. 5: refuzul digitalizării

Demult, tare demult, "cele mai bune servicii" presupuneau eforturi extraordinare din partea personalului restaurantului. În prezent, multe sarcini plictisitoare sau repetitive pot fi executate cu succes de mașinării și computere, însă prea puțini proprietari de restaurante profită de aceste oportunități, pentru că sunt prea ocupați cu activitățile cotidiene. Foarte rău, pentru că s-a constatat că restaurantele care au implementat o strategie digitală au înregistrat o creștere a vânzărilor cu 41% în perioada 2020 - 2021.

Utilizarea eficientă a instrumentelor online este un element esențial pentru orice proprietar modern de restaurant. Și nu vorbim despre piața de livrări sau de rețelele de socializare, fără de care afacerile nu mai pot supraviețui. Ne referim aici la soluții care să ajute proprietarii, managerii și bucătarii să își gestioneze personalul, inventarul, bugetul sau meniul în moduri mai eficiente și mai moderne. Există astfel de soluții digitale care pot fi de ajutor chiar pentru crearea de relații de durată cu clienții.

De unde începem digitalizarea și automatizarea în domeniul alimentației?

  • Soluții pentru proprietarii de restaurante:

○     TouchBistro, Orderly sau BlueCart for Buyers sporesc eficiența personalului, fac rezervări cu mai multă ușurință, contribuie la controlul inventarului și monitorizează situația din depozite.

  • Aplicații pentru bucătari:

○     Chef's Feed este folosit pentru schimburi de rețete și recomandări, iar în Aviko PRO bucătarii vor găsi inspirație pentru mai mult de 150 de rețete preparate având la bază produse congelate Aviko de cea mai bună calitate.

  • Aplicații pentru interacțiunea cu clienții:

○     Aplicații precum TheFork sau MojStolik.pl vă permit să găsiți și să rezervați o masă pentru o anumită ocazie, verificând totodată și prețurile.

○     Finebite, LoyaltyPlant, Loyal sau ProfitApp sunt aplicații cu programe de loialitate, care ispitesc clienții cu reduceri sau oferte speciale, ce pot fi obținute în schimbul recenziilor.

  • Ajutor digital pentru chelneri:

○     Robo-chelnerul - o tavă mobilă, menită să ajute personalul de servire. Această soluție capătă popularitate în întreaga lume, fiind implementată în restaurante precum Sergio's din Florida, Navona din Varșovia și Dzielna 43 din Lodz, Polonia.

○     TipTip - o aplicație făcută special pentru bacșișurile chelnerilor, fapt ce ajută proprietarii de restaurante să rezolve problema, de multe ori controversată, a împărțirii bacșișurilor.

Chiar și în vreme de criză, soluțiile care aduc beneficii pe termen lung sunt cele mai profitabile, și nu doar din punct de vedere al economiilor cuantificabile. Ele reprezintă modalitatea perfectă de a îmbunătăți imaginea restaurantului din perspectiva clienților și angajaților și de a contribui la protejarea mediului înconjurător. Pe scurt, un plan pe termen lung este singura soluție pentru a avea o afacere stabilă.

Surse:

  • https://fortalks.pl/nowa-pandemiczna-gastronomia-co-sie-zmienilo-i-co-jeszcze-przed-nami-rozmowa-z-katarzyna-gruszecka-spychala/
  • https://myrest.io/blog/8-najwiekszych-bledow-marketingu-restauracji/
  • https://invette.pl/blog/jakie-kroki-marketingowe-podjac-podczas-pandemii-covid-19/
  • https://posbistro.com/blog/pl/restauracje-ktore-przetrwaja-marketing-restauracji-w-czasach-pandemii/
  • https://www.dlahandlu.pl/gastronomia/praca-w-gastronomii-czasie-pandemii-zwolnienia-z-dnia-na-dzien-brak-wyplaty-mobbing,97832.html
  • https://posbistro.com/blog/pl/rekrutacja-w-gastronomii-jak-pozyskac-nowych-pracownikow-w-dobie-pandemii/
  • https://www.eitfood.eu/media/documents/Report_Direction_Restaurant_of_the_Future.pdf
  • https://gogoguest.com/blog/6-steps-for-better-restaurant-guest-experience-gogoguest/
  • https://www.restaurantowner.com/public/When-to-Raise-Prices-and-How-to-Do-It.cfm
  • https://blog.rotacloud.com/increase-prices-cafe-restaurant/
  • https://www.muratorplus.pl/biznes/wiesci-z-rynku/inflacja-w-polsce-maj-2022-co-zdrozalo-najbardziej-wzrost-cen-aa-Ay2j-231i-yZwz.html
  • https://www.bankier.pl/wiadomosc/Rzad-chce-podniesc-place-minimalna-W-lipcu-2023-roku-ma-wyniesc-3450-zl-brutto-8352691.html
  • https://www.eatandrepeat.agency/post/social-media-strategy-for-food-businesses
  • https://reliefweb.int/report/world/world-economic-outlook-april-2022-war-sets-back-global-recovery-enarruzh