tendințe-în-industria-alimentară

Tendințe în industria alimentară în 2024: Anul Dragonului, anul sustenabilității 

Anul 2024 va fi marcat de preocuparea față de angajați și față de mediu, dar se pare că se va înregistra și o scădere a consumului de băuturi alcoolice. Deși crearea de experiențe captivante va fi importantă în continuare, anul acesta va fi despre alegeri sănătoase. Așadar, cum arată un restaurant „trendy” în anul 2024 și ce are în meniu?

2023 a fost o perioadă plină de provocări pentru industria restaurantelor, în special datorită creșterii foarte rapide a costurilor. În plus, consumatorii au mâncat mai rar în oraș, iar când au ales această variantă, au cheltuit mai puțin pe mâncare și băuturi, comparativ cu anul 2022.   

De asemenea, potrivit unui studiu și raport de piață pentru 2023-2024 elaborat de FOR Solutions, peste 75% dintre proprietarii de restaurante sunt îngrijorați de inflație, care afectează nu doar costurile cu utilitățile și chiria, ci și aprovizionarea cu ingrediente. Din fericire, doar 25% se tem de suprasolicitare, cel mai probabil datorită faptului că au supraviețuit cei mai puternici, dar și pentru că au apărut pe piață nou-veniți, care sunt optimiști și încrezători în capacitățile lor. 

În calendarul chinezesc, 2024 este Anul Dragonului, dragonul fiind considerat o ființă puternică și norocoasă. Oare se pregătește ceva nou pentru industria restaurantelor sau continuă tendințele de până acum? Și pe ce trenduri ar fi sigur de pariat în următoarele 12 luni? 

Industria nu se relaxează și pariază pe servicii de calitate? 

Organizația American Restaurant Association (ARA) estimează că industria restaurantelor va ajunge să înregistreze vânzări de 1,2 miliarde de dolari până în 2030. Potrivit Studiului și raportului de piață 2023-2024 realizat de FOR Solutions, unul din cinci responsabili de restaurante planifică să deschidă un local nou în următoarele luni, în ciuda provocărilor cu care se confruntă această piață. Totuși, fără clientela exclusivistă, conceptul „fine dining” este considerat în prezent deosebit de riscant și solicitant pentru industrie. 

Potrivit studiului ARA, aproape jumătate dintre proprietarii de restaurante din străinătate se așteaptă la o înăsprire a concurenței în 2024. Câțiva proprietari intervievați de către FOR Solutions par să cunoască o cale de ieșire: intenționează să investească în francize și hale alimentare, dar și să deschidă localuri în orașe mai mici, unde concurența este mai puțin acerbă (deși ar fi vorba doar despre preparate populare, cum sunt pizza și burgerii). 

Studiul citat mai arată și faptul că proprietarii de restaurante își doresc să atragă clienții cu servicii de calitate. Dintre respondenții studiului FOR, 38% consideră că acesta reprezintă un aspect decisiv pentru succesul oricărui local. În al doilea rând, respondenții au menționat drept factor de succes prețurile mici și raportul calitate-preț (36%), iar în al treilea rând s-a vorbit despre calitatea ingredientelor (24%). Având în vedere aceste informații, ce ar trebui să schimbăm pentru a atrage atenția gurmanzilor locali? 

În anul 2024, afacerea este despre bunătate 

Schimbările în restaurante ar trebui să înceapă din „spate”. Însă nu este vorba doar despre folosirea de inovații tehnologice, precum inteligența artificială sau robotica. Mai degrabă, proprietarii de restaurante au în plan să investească în soluții practice, care să le permită să aibă o afacere profitabilă și sustenabilă, spre exemplu să achiziționeze cuptoare de cea mai înaltă calitate, care consumă cantitatea optimă de energie, sau echipamente ce reduc timpul de producție, ușurând sarcina angajaților.  

În 2024, merită să organizezi activitatea în așa fel încât să acorzi personalului ocazia de a investi energie și sentimente pozitive atunci când se ocupă de clienți. În următoarele trimestre, „restaurant modern” va fi considerat acel local unde se regăsește o atmosferă plăcută, ca acasă. Deschiderea și apropierea (desigur, în limitele decenței) vor juca un rol din ce în ce mai important pentru stabilirea de relații cu clienții. 

Un restaurant care vrea să se remarce pe piață trebuie să ia în considerare și să pună în aplicare schimbări de generații în rândul angajaților. American Restaurant Association atrage atenția asupra faptului că industria restaurantelor angajează un procent mult mai mare de lucrători tineri, comparativ cu alte sectoare, iar compania Restaurant365 remarcă, de asemenea, că 49% dintre forța de muncă din restaurante este formată din reprezentanți ai Generației Z. 

Un restaurant „trendy” este prietenos cu mediul  

O altă tendință importantă, care nu poate fi trecută cu vederea, este preocuparea față de planetă. Din ce în ce mai mulți proprietari de restaurante au pus deja în aplicare măsuri prietenoase cu mediul, sau au în plan să facă acest lucru. Ne așteaptă era cu zero deșeuri - și era și cazul. Potrivit unui studiu din 2021 al Programului pentru Mediu al Națiunilor Unite (UNEP Food Waste Index Report), sectorul alimentației publice era responsabil pentru 26% din deșeurile alimentare de la nivel global. 

Restaurantele care se pot aștepta să vadă o creștere a afacerii lor în 2024 sunt acelea care vor renunța la plasticul de unică folosință. Și asta deja se întâmplă! Localul NEOpolitan's Pollypizza din Varșovia a introdus conceptul de „Pizzacycle”, respectiv un ambalaj reutilizabil pentru pizza, care va reduce numărul de cutii de carton folosite. 

Din punctul de vedere al clienților, localurile care oferă în fiecare sezon informații despre furnizorii lor de produse, dar și despre cum pot reduce deșeurile alimentare și amprenta de carbon vor avea numai de câștigat. Lanțul de restaurante fast food LEON din Marea Britanie servește în localurile sale burgeri și cartofi prăjiți „cu zero emisii de carbon”. Compania măsoară emisiile de CO2 de la nivelul întregului lanț de aprovizionare și compensează amprenta de carbon a preparatelor sale, colaborând pentru acest demers cu o firmă de consultanță. În plus, lanțul fast food folosește în bucătăriile sale doar energie electrică verde. 

Un meniu la modă este sănătos și simplu 

Principala tendință aflată în ascensiune este dezvoltarea ofertelor vegetariene. Din păcate, preparatele vegane nu mai reprezintă o noutate, astfel că devine mai dificil cu fiecare an să ne surprindem clienții. Din fericire însă, potențialul plantelor în gastronomie este departe de a fi epuizat. Restaurante precum Tendril din Londra sunt celebre pentru inovațiile făcute în domeniul „gastronomiei verzi”, aici fiind servite preparate precum parfait de conopidă sau sos remoulade cu fenicul.  

Trebuie să evidențiem însă și reinterpretările culinare ale unor mâncăruri tradiționale. Un exemplu în acest sens este tăierea cărnii și prepararea de mezeluri „pe loc”. Spre exemplu, barul de vinuri și restaurantul Cadet, unde bucătăria este condusă de Jamie Smart, îl are drept co-proprietar pe producătorul de mezeluri George Jephson, care furnizează proviziile de carne și mezeluri proaspete, preparate în casă.   

Soiuri mai „vechi” de cereale, cum sunt meiul, grâul spelta, secara sau orzul sunt și ele redescoperite. Spre exemplu, Jolene Bakery din Londra folosește nu mai puțin de 50 de varietăți de cereale din categorie celor considerate „vechi”. Însă acestea nu sunt folosite doar în produse de patiserie sau combinații de cereale, ci și în tocănițe ori salate. 

Surprize în deserturi și băuturi 

În ceea ce privește meniurile de desert, aici va fi loc destul pentru noutăți. În 2024, cei mai cunoscuți creatori vor îndrăzni probabil să experimenteze cu procesul de fermentație și cu folosirea mucegaiului nobil. Un exemplu în acest sens este restaurantul Lyla (condus de bucătarul șef Stuart Ralston), care oferă un desert ce are ca ingrediente ciocolată, orz koji fermentat și lapte sărat.  

O altă tendință de notat este creșterea popularității cocteilurilor non-alcoolice, cunoscute și ca „mockteiluri”. Altă dată considerate „plictisitoare” și „inferioare”, în prezent acestea se bucură de atenția clienților, care le consideră drept opțiuni noi și interesante. Proprietarii de restaurante constată o scădere constantă a consumului de băuturi alcoolice, în special în rândul clienților mai tineri, membri ai grupului social Generația Z. Potrivit IWSR, în acest context vânzările de bere, cidru sau vin fără alcool și alte băuturi nealcoolizate vor crește cu 31% până la sfârșitul anului 2024. 

Dincolo de farfurie: gastronomie la nivel superior pentru experiențe unice 

Într-o perioadă în care orice vizită la restaurant este o cheltuială importantă, clienții vor să simtă că experimentează ceva unic și chiar șocant. Acesta este motivul pentru care localurile ce oferă experiențe unice se vor face remarcate. Și sursele de inspirație nu sunt puține. Un restaurant cu tematică împrumutată din universul Batman? Există în Londra, la Park Row. Pe de altă parte, în Cracovia vei găsi o cafenea care te duce direct în lumea lui Harry Potter. Iar dacă vrei să iei masa într-un peisaj de vis, mergi la restaurantul AlpiNN din Italia, de unde vei putea admira crestele Munților Dolomiți, sau la un restaurant amenajat la etajul 60 al unui turn zgârie-nori din New York.  

Însă restaurantele trebuie să aducă ceva mai mult decât un decor deosebit. Așa cum notează site-ul Restauranteur, în anul 2024 ar trebui să mizăm și pe alte evenimente de tip „pop-up”, cum ar fi spectacole de videoproiecție (vizualizări 3D pe pereți, mese și alte obiecte). Clienții pot avea impresia că servesc masa în adâncul oceanului sau printre stele și galaxii. De asemenea, este o idee bună să inviți din când în când în restaurantul tău câte un bucătar cunoscut sau să organizezi o seară tematică, dedicată gastronomiei dintr-o regiune sau unui anumit preparat. Evenimentele de tip „Paint & Sip”, adică lecții de pictură combinate cu degustări de vinuri într-o atmosferă caldă și primitoare, de „acasă”, devin din ce în ce mai populare. 

Experiențele gastronomice memorabile sunt strategia ce garantează succesul în 2024 

Ce merită să le oferim clienților în 2024, pentru ca aceștia să vrea să revină mereu? Înainte de a răspunde la această întrebare, este important să te îngrijești de propriul tău nivel de confort și să stabilești relații bune cu angajații tăi (există voci care prezic apariția restaurantelor gestionate de o echipă de conducere în cadrul căreia nu va exista o ierarhie). Creativitatea, care este un ingredient vital pentru succesul în afaceri, va da rezultate doar într-un mediu relaxat. 

Odată ce începi să te gândești cum poți crea experiențe memorabile pentru clienții tăi pe termen mediu și lung, merită să explorezi și elemente de surpriză, dar și de educare, pentru a pune la punct un meniu deosebit. În acest fel, în combinație cu un decor potrivit și servicii eficiente, poți crea o experiență care va atrage clienții, în ciuda provocărilor economice. 

 

Surse: