mocktail-ul-este-noua-tendință-pentru

Mocktail-ul este noua tendință pentru 2024

Bei mai puțin, ieși mai mult în evidență

Imaginează-ți atmosfera intimă și discretă din baruri, unde râsetele și clinchetul paharelor se întrepătrund. Vii aici să te relaxezi, să cunoști oameni sau pur și simplu să te bucuri de o experiență plăcută. Faci parte dintr-o comunitate vibrantă și te simți bine. Dar cum ar fi să te bucuri de această experiență fără să bei alcool? Așa numitele „mocktail-uri”, respectiv cocteiluri fără alcool, nu mai sunt doar alternative sau înlocuitori pentru băuturile „consacrate”. În 2024, acestea sunt un adevărat punct de referință pentru localuri și pot deveni chiar vedetele unei seri perfecte. Aceste băuturi sunt special concepute să îi bine-dispună pe clienți. Oare ar putea acest trend popular non-alcoolic să dea tonul pentru întregul deceniu?  

În acest articol vom vorbi despre: 

  • Tot ce e de știut despre mocktail-uri. 
  • Originile acestor minunate delicii fără alcool. 
  • Motivele pentru care mocktail-urile ar putea fi în top în următorii zece ani. 
  • Cum pot proprietarii de restaurante să se alăture tendinței. 
  • Sfaturi și ponturi pentru a servi băuturi non-alcoolice ca un profesionist. 
     

Ar putea oare băuturile puternic alcoolizate să devină istorie? Este foarte posibil. În definitiv, suntem martorii unei schimbări treptate, dar radicale, în ceea ce privește preferințele clienților de restaurante. În prezent, din ce în ce mai mulți au tendința să opteze pentru cocteiluri. Pofta de a bea ceva le este satisfăcută, însă vina generată uneori de consumul de alcool nu le mai dă bătăi de cap. 

Ce este un mocktail 

Lumea a făcut cunoștință cu mocktail-urile undeva la începutul secolului 20. Prima atestare oficială datează încă din anul 1916, când cuvântul a fost menționat în dicționarul Merriam-Webster. Cel mai renumit cocteil non-alcoolic, celebrul Shirley Temple, a devenit extrem de cunoscut în anii 1930. 

Cum a fost inventată băutura botezată Shirley Temple? Actrița, devenită celebră în copilărie, nu putea să bea alcool la acea vârstă fragedă. Așa că un barman din Beverly Hills a creat un cocteil special pentru ea – o combinație de băuturi ce avea să devină preferatul consumatorilor din diverse grupe de vârstă. Vrei să știi cum se preparară un Shirley Temple? Simplu: se amestecă trei părți de bere de ghimbir cu trei părți de apă minerală cu aromă de lămâie sau lămâie verde. Se toarnă într-un pahar cu gheață, se adaugă în mod obligatoriu sirop Grenadine și se decorează cu o cireașă Maraschino. 

Un mocktail, la fel ca și cocteilul alcoolic, este un amestec delicios de arome, fructe, condimente și elemente speciale. Singura diferență este că mocktail-urile nu conțin deloc alcool. Iar cererea de băuturi non-alcoolice care mai de care mai speciale înregistrează o creștere continuă. Așadar, cum poți îmbia clienții cu oferta ta? Ai în vedere aceste strategii: 

  1. Stabilește un meniu special pentru băuturi non-alcoolice: include aici o selecție de amestecuri atrăgătoare de băuturi fără alcool. 
  2. Oferă opțiuni non-alcoolice: adaugă variante de băuturi fără alcool în ofertele speciale, menționându-le vizibil în meniu. 
  3. Promovează cea mai interesantă băutură: fotografiază băutura fără alcool care arată cel mai bine și postează pe Instagram.  
  4. Instruiește personalul: încurajează chelnerii să menționeze alternativele de băuturi fără alcool de la bun început, atunci când iau comanda de băuturi. 

De unde a apărut trendul „NoLo”

Termenul „NoLo” - care este o combinație între expresiile din limba engleză „no alcohol” (fără alcool) și „low alcohol” (slab alcoolizat) - se referă la băuturi fără alcool sau care conțin o cantitate foarte mică de alcool. În principiu, este vorba despre băuturi în care procentul de alcool a fost redus la cantități foarte mici sau chiar eliminat. Cocteilurile „NoLo” sunt în prezent la mare căutare, fiind cerute în special de reprezentanții Generației Z din marile orașe. Întrebarea de pe buzele proprietarilor de restaurante este dacă această tendință le va aduce sau nu profit? Deocamdată părerile sunt împărțite.   

O mișcare inteligentă este să ai un meniu în care să incluzi atât cocteiluri, cât și opțiuni fără alcool, inclusiv vin și bere. În definitiv, de multe ori clienții vin cu mașina, poate că se abțin de la a consuma alcool sau pur și simplu preferă să nu bea în timpul ieșirii în oraș. Există însă și proprietari de restaurante care sunt de părere că opțiunile clienților ar fi limitate dacă accentul s-ar pune pe băuturi și cocteiluri fără alcool. Și este bine cunoscut faptul că, în prezent, toată lumea apreciază o varietate cât mai mare a ofertelor. 

Furtună într-un pahar cu apă sau un element durabil? 

Inițiativa de a consuma băuturi fără alcool ar putea deveni principalul trend al acestui deceniu. Adulții de azi, reprezentanți ai Generației Z, adoptă un stil de viață mai sănătos. Fiind martori ai problemelor cu care s-au confruntat generațiile anterioare din cauza alcoolului și cu pericolele dependenței, tinerii își schimbă comportamentul. Ne aflăm în era în care se merge la întâlniri amoroase unde nu se consumă alcool, iar relațiile se construiesc fără influența acestuia. 

Piața băuturilor non-alcoolice este în plin avânt, iar din 2022 chiar a depășit segmentul băuturilor alcoolice. Această tendință nu se limitează doar la piețele avangardiste, ci face valuri chiar și în cele mai tradiționaliste. Potrivit raportului NielsenIQ „France Mixed Drinks Report” care a studiat consumul de cocteiluri în Franța, mai mult de jumătate dintre adulții din această țară (52%) intenționează să scadă consumul de alcool, 16% dintre aceștia făcând deja demersuri în acest sens. Când ies în oraș, 41% aleg mocktail-uri, în timp ce 34% optează pentru bere fără alcool sau slab alcoolizată. 

Pentru proprietarii de restaurante, aceasta este o ocazie să își arate creativitatea și să inventeze combinații noi. „Mixăm arome care stârnesc aceleași senzații ca și combinațiile consacrate între mâncare și băutură, însă nu ne gândim la asta ca la un proces de înlocuire a alcoolului. Este o experiență cu totul nouă”, explică Thomas Lorival, somelier și coproprietar al localului de lux Relais et Château Le Clos des Sens

Cine propune combinații ce nu conțin alcool? 

Pentru proprietarii de restaurante din Franța mișcarea „fără alcool” a devenit deja ceva obișnuit. Există bucătari șefi care au adoptat fără nicio ezitare această tendință, demonstrând că arta culinară poate înflori chiar și fără alcool. Printre pionierii gastronomiei fără alcool se numără Chef David Toutain de la restaurantul parizian David Toutain, care combină cu talent băuturi răcoritoare și preparate delicioase încă din 2023. În același timp, Orane Vanheule, de la Auberge du Vert Mont deținut de Florent Ladeyna, prepară propriile băuturi fermentate și oferă combinații de mâncare și băutură pentru doar 25 de euro. 

Trendul băuturilor fără alcool a ajuns și în Polonia. În iulie 2023, vedeta de televiziune Filip Chajzer a inaugurat un restaurant fără alcool chiar în centrul Varșoviei. Când a dat această veste pe rețelele de socializare, Chajzer a subliniat faptul că a preluat un local ce avea autorizație pentru a vinde alcool, însă a ales să îl transforme într-un local fără alcool. Acesta funcționează ca un „mocktail bar”, oferind numai și numai băuturi nealcoolizate. Viziunea lui Chajzer este să se îndepărteze de ideea convențională de servire a mesei și, în schimb, să se alinieze la cerințele impuse de un stil de viață contemporan și sănătos. 

Se estimează că în 2024 băuturile fără alcool își vor face loc și pe piețele scandinave și anglo-saxone. Consumatorii de băuturi fără alcool sunt în prim plan nu doar pe piețele avangardiste, ci și pe cele mai tradiționale. Pub-urile englezești, barurile și restaurantele adoptă încet, dar sigur, această tendință, oferind o gamă variată de opțiuni. Mocktail-uri, tărie și bere cu conținut minim de alcool - toate sunt potrivite pentru clienți cu gusturi diverse. Cunoscuta publicație britanică „The Times” a ajuns chiar să facă recenzii celor mai populare baruri din Londra unde se servesc mocktail-uri. În același tip, pe Tripadvisor, călătorii împărtășesc sfaturi și idei legate de cele mai interesante combinații de băuturi non-alcoolice. 

Care sunt ingredientele la modă din băuturile fără alcool 

Când vine vorba de a prepara băuturi non-alcoolice, sucurile verzi, cocteilurile de legume și infuziile de plante sunt principalii aliați. Amestecul acestor elemente le oferă clienților ocazia de a savura esența legumelor proaspete, a ierburilor aromatice și a condimentelor bogate. Rezultatul? Un gust unic și un deliciu sănătos și nutritiv. Creșterea nivelului de popularitate al băuturilor pe bază de plante oglindește preocuparea generală a consumatorilor de a profita din plin de avantajele aduse de alimentația în care se regăsesc mai multe elemente vegetale. 

Și să nu uităm nici de 

1. Aroma distinctă și unică 

În 2024, industria băuturilor răcoritoare pregătește o „revoluție a gusturilor”. Pe măsură ce ajungem în zone încă neexplorate, ar fi bine să ne așteptăm la combinații distincte și inventive de gusturi. Condimentele exotice, fructele rare și ierburile aromatice vor ajunge în prim-plan, creând o adevărată simfonie de arome ce sfidează convenționalul. Cocteilurile cu castravete și soc vor fi la mare căutare, datorită accentului răcoritor pe care îl conferă. Să nu uităm nici că aromele contrastante se armonizează perfect: când viața îți oferă lămâi, combină-le cu ghimbir sau scorțișoară, pentru a obține un echilibru perfect. 

2. Producție artizanală și din surse locale 

În domeniul băuturilor răcoritoare se constată că accentul se pune din ce în ce mai mult pe producția artizanală și din surse locale. Producătorii mici prepară sucuri, nectar și infuzii folosind ingrediente de sezon, cultivate la nivel local sau regional. În acest fel nu doar că sunt promovate și susținute comunitățile locale, ci se și garantează o calitate și prospețime excepțională a produselor. Să ne gândim la băutura răcoritoare Kentucky 74, care a apărut în Louisville în anul 2019. Arată ca bourbon-ul și are un gust ce duce cu gândul la această băutură, însă este servită drept cocteil. 

3. Servirea 

În anul 2024, băuturile răcoritoare trec printr-o transformare încântătoare. Însăși prezentarea trebuie să fie o artă: pahare de sticlă elegante, decoruri pline de imaginație și aspect original. Atunci când gustă din aceste băuturi, clienții își folosesc toate simțurile, așadar oferă-le un festin și pentru ochi. Spre deosebire de băuturile alcoolice, în care tăria de bază este nota dominantă, băuturile răcoritoare se bazează pe anumiți aditivi aleși cu atenție. Ierburi proaspete, fructe sau un strop de efervescență nu fac decât să potențeze experiența. Iată un pont de la profesioniști: așază aceste ingrediente lângă pai, pentru a amplifica aroma. În acest fel, amintirea acestui mocktail excepțional va rămâne pregnantă și după ce licoarea a fost savurată. 

Trendul non-alcoolic al anului 

În 2024, băuturile răcoritoare nu vor mai fi niște biete alternative incolore. Mocktail-urile se bucură de toată atenția consumatorilor, iar cele mai speciale dintre ele sunt preparate cu ingrediente naturale, siropuri de casă și ierburi proaspete. Din punct de vedere al gustului, sunt la același nivel cu cele mai bune cocteiluri alcoolice.